Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Det er aldri feil å ta kontakt

– Vi har hjelpetjenester i Asker, og det er aldri feil å oppsøke disse, skriver Askers ordfører Lene Conradi (nærmest) og Cecilie Lindgren, som er leder av hovedutvalg velferd.

– Vi har hjelpetjenester i Asker, og det er aldri feil å oppsøke disse, skriver Askers ordfører Lene Conradi (nærmest) og Cecilie Lindgren, som er leder av hovedutvalg velferd.

FOTO: PRIVAT

Vi er midt i den tredje smittebølgen, og det er mange som har det tøft. 

Det er en belastning å leve med strenge smitteverntiltak over tid, og vi vet at flere som ikke har hatt utfordringer med psykisk helse tidligere, nå er blant dem som har det vanskelig. 

Vi ønsker derfor å minne om at ingen trenger å streve alene. Vi har hjelpetjenester i Asker, og det er aldri feil å oppsøke disse.

Lyset i enden av tunnelen blir sterkere i takt med antall vaksinerte, men en helt normal hverdag ligger fortsatt et stykke frem i tid. I mellomtiden er vi opptatt av tidlig innsats og støtte til de som trenger det. 

Under pandemien har det vært stor oppmerksomhet om konsekvensene av isolasjon for den psykiske helsen i befolkningen og i særdeleshet barn og unge. 

Vi kunne i Budstikka fredag 26. februar lese at Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) har hatt en økning i antall henvisninger på 13 prosent det siste året. Vi er opptatt av at både skolene og tjenestene våre innen psykisk helse må være forberedt på de mulige konsekvensene som kan komme i kjølvannet av pandemien.

Derfor vedtok vi i budsjettet for 2021 at det skal utredes behov for ekstratiltak innen psykisk helsehjelp for barn, ungdom og familier, for å møte den ekstra utfordringen mange nå opplever.

Vi mener at det kan være behov for ekstra støtte også når samfunnet gjenåpner og vi er tilbake til «normalen». Vi vil fortsette å følge dette arbeidet tett.

Under pandemien har vi politisk vært spesielt opptatt av tiltak for sårbare grupper, blant annet er det etablert en hjelpetelefon for barn, ungdom og familier og gratis sommeraktiviteter for barn. Tilbudene som er blitt etablert, har vært verdsatt og benyttet.

I Asker har vi over tid bygget opp tjenester som skal være lett tilgjengelige for innbyggerne våre og som skal gi rask hjelp. Tall fra Folkehelseinstituttet sier at omtrent halvparten av den norske befolkningen vil oppleve utfordringer med psykisk helse i løpet av livet. For veldig mange vil nettopp rask og riktig hjelp bidra til at vi blir friske og ikke trenger tjenester senere i livet.

I 2020 mottok kommunens døgnåpne veiledningstelefon innen psykisk helse 1.288 henvendelser. I 2019 var tallet 393. Det underbygger behovet for støtte, og det viser også at mange tar kontakt. Det siste er bra.

I Asker har vi flere lavterskel tilbud inne psykisk helse, både samtaletilbud individuelt og i grupper, men også aktivitetstilbud. Vi fornyet nylig avtalen med Fontenehuset, som sammen med flere av kommunens møteplasser utgjør et høyt verdsatt tilbud i Asker. 

Vi skal få hjelp og veiledning der vi bor – i hjemkommunen vår – så blir det viktig å samarbeide godt med spesialisthelsetjenesten når det er behov for det.

Alle har vi en psykisk helse, og alle kan vi få utfordringer. Og får vi problemer vi ikke kan løse selv, da må vi be om hjelp, uansett hvor i kroppen vi har vondt. 

Vi ønsker å bidra til å forebygge stigmatisering knyttet til å oppsøke psykiske helsetjenester. Det er aldri feil å ta kontakt.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.