Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Derfor er de fleste artikler om koronaviruset åpne, men noen forbeholdt abonnenter

Ansvarlig redaktør Kjersti Sortland redegjør for hvorfor hvilke Budstikka-artikler som er åpne og hvilke som forbeholdes abonnenter.

Foto: Trine Jødal

Budstikkas artikler med folkeopplysning om koronaviruset skal fortsatt være åpne for alle.

Budstikka får i disse dager en rekke henvendelser om hvorfor enkelte saker om koronaviruset er forbeholdt abonnenter digitalt og i avis. Dette er vår policy:

Artikler som skal tilbys åpent er folkeopplysning om smitte, spredning, smittevern, fare, testing, tall, sykdomsutvikling, beredskapen for å passe på deg og hvordan du skal oppføre deg. Det innebærer at langt på vei alle intervjuer med helsemyndigheter, leger, kommuneleger, samt kommunens øverste ledelse skal være åpne.

Det som kan – men ikke nødvendigvis skal – være lukket, er konsekvenssaker, blant annet om hvordan folk håndterer hverdagslivet. Reportasjer fra et hjemmekontor eller en spontan utendørskonsert er eksempler på saker fra folks hverdagsliv som kan forbeholdes abonnenter. 

Når vi ikke lar alt være åpent, er det fordi Budstikka i likhet med alle andre også må sikre fremtidige inntekter. I en verden der annonseinntektene over år har falt, er abonnementsinntekter stadig viktigere for å finansiere journalistikken.

En slik policy er også i tråd med anbefalingene som lederne for landets seks fremste presseorganisasjoner sendte ut tirsdag. 

Jeg kan forsikre om at Budstikka også fremover vil holde saker av samfunnskritisk betydning om koronaviruset åpne.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.