Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Den monstrøse utbyggingen av E18

– All den unødvendige privattrafikken kunne ha forsvunnet, uten noen kjempeutbygging, skriver innsenderen om E18. Her ved Strand.

– All den unødvendige privattrafikken kunne ha forsvunnet, uten noen kjempeutbygging, skriver innsenderen om E18. Her ved Strand.

Foto: KARL BRAANAAS

Jeg viser til innlegget i Budstikka 25. august fra Kristoffer Robin Haug og Signe Bakke Sølberg.
Og til mitt «spørsmål» til da- og nåværende ordfører i Bærum, Lisbeth Hammer Krog, da hun våren 2015 – i forkant av det forestående kommunevalget den høsten – var gjestekåsør på Stabekk og Jar seniorsenter. 

Egentlig skulle hun redegjøre for seniorsentrenes fremtid i Bærum. Men hun brukte mesteparten av sine tre kvarter på «selvskryt» – unnskyld uttrykket – om hvor fantastisk heldige vi er som bor i høyrestyrte Bærum og hvor flertallspolitikerne fortsatt krever gjennom­føring av E18-utbyggingen.

Minst én av de tilstedeværende seniorene på Stabekk ble så irritert/frustrert da at hun i protest forlot møtet. Men heldigvis gjorde kommunestyret kuvending når det gjelder seniorsentrene – under god­kjenningen av 2016-budsjettet – slik at de mindre sentrene likevel har fått en sjanse til å overleve.

Undertegnede tillot seg deretter å spørre ordføreren: Ville det ikke være klokere at noen av de allerede da antatte over 30 milliarder kronene ble brukt på å bedre kollektivtilbudet? 

Dessuten ville den påstått manglende kapasiteten på E18 kunne forsvinne – som dugg for sola – mener og mente jeg, hvis de samme politikerne hadde (hatt) «guts» til gradvis å trappe opp bompengene i Osloringen(e) tilstrekkelig – til det nivået de i alle fall må ha etter en utbygging – for å få dekket inn inves­teringene i E18-utvidelsen. 

Dermed kunne all den unødvendige privattrafikken ha forsvunnet, uten noen kjempeutbygging. Og så kunne heller en milliard eller to bli brukt på tilskudd til de relativt få private som av reelle grunner fortsatt måtte bruke E18. 

Måtte ikke dette – også samfunns­øko­nomisk – være en adskillig bedre løsning!?

Dette «innlegget» fra undertegnede ble – med respekt å melde – nærmest «føyset bort» av ordføreren i 2015. Og det vil vel fortsatt bli det, til tross for de mange værrekordene og stadig alvorligere klima­rapportene som har kommet i løpet av disse seks forgangne år.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.