Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Dårlige skiløyper? Dårlig prepping?

– Denne skiløypa er ekstremt viktig fordi den har en moderat profil som passer for de fleste, skriver innsenderen om strekningen By-Tverrelva i Krokskogen inn fra Lommedalen. Her fra en tidligere vinter.

– Denne skiløypa er ekstremt viktig fordi den har en moderat profil som passer for de fleste, skriver innsenderen om strekningen By-Tverrelva i Krokskogen inn fra Lommedalen. Her fra en tidligere vinter.

Foto: KNUT BJERKE

I Budstikka tirsdag 11. januar ser jeg at en skiløper klager over dårlig prepping fra By mot Tverrelva. 

Denne skiløypa er ekstremt viktig fordi den har en moderat profil som passer for de fleste brukere, ung som gammel. 

Den går på vei og krever relativt lite snø, den gir plass til flere spor i bredden, og klimaet fra Saga og innover langs Lomma er som oftest både tre og fire grader kaldere enn lenger ut i dalen. Det vil si at i nedbøren som faller som regn eller sludd på Bærums Verk, oftest faller som snø langs Lomma.

Men også langs Lomma kan det falle lite snø. Kombinert med mildvær blir dette en utfordring for preppemannskapene i Bærum kommune som har ansvaret for denne løypetraseen.

Skogsveien langs Lomma kan stedvis være steinete og ujevn. Det tilsier at man ikke skal preparere med stor maskin med sporsettere når snølaget er tynt. Det ødelegger mer enn det gagner. Under slike forhold er det riktigste å pakke snøen med snøscooter uten å sette spor.

I nevnte artikkel uttaler idrettssjefen i Bærum kommune at kommunen prioriterer markaløypene. 

Vel og bra, men hva med tilgjengeligheten når p-plassene på By, Fossum, Sollihøgda eller Vestmarksetra er fulle allerede i 11-tida en fin skisøndag? 

Først må en kjøre bil for å komme til disse utgangspunktene, og så må de som ikke har mulighet til å være tidlig ute, vente til en parkeringsplass skal bli ledig. Dette er ikke særlig klimaklokt.

Sist søndag var det et yrende liv av skiløpere på Haga golfbane. Store og små, alle aldersgrupper, og de fleste hadde gått på ski fra bostedet sitt. 

Fantastisk! Skulle ikke dette tilsi at Bærum kommune prioriterer nærløypene litt høyere?

Jeg hører innvendingene om for lite snø, får ikke lov å kjøre, har ikke kapasitet og så videre.

Med hensyn til kapasiteten så er dette noe som politikerne i den klimakloke kommunen Bærum kan gjøre noe med. 

– La nærløypene få høyere prioritet, skriver Alfred Andersen. Her på Greinehytta i Krokskogen for noen år siden.

– La nærløypene få høyere prioritet, skriver Alfred Andersen. Her på Greinehytta i Krokskogen for noen år siden.

Foto: TORGEIR STRANDHAGEN

Og så vil jeg påstå at marktrykket under et scooterbelte er lavere enn under en smal ski. Skispor overalt vil etter min mening gjøre mer skade på grunn og gress enn ett scooterspor hvor traseen kan legges opp i samarbeid med stedlig grunneier.

Jeg har fra barnsben av vært vant til å gå på ski i upreppet spor, men med dagens «spinkle» skiutstyr blir skigleden unektelig større om en har et spor å gå i. 

Derfor: La nærløypene få høyere prioritet. Det er klimaklokt, og det skaper skiglede.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.