Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Byvekstavtalen er frivillig

Byvekstavtalen flytter ikke beslutningsmakt ut av kommunen, skriver ordfører Lisbeth Hammer Krog.

Foto: JOAKIM S. ENGER

I den senere tid har det vært stort fokus på byvekstavtaler, også i den politiske debatten i Bærum. I vårt område er det en avtale mellom staten, Akershus fylkeskommune og kommunene Oslo, Skedsmo, Oppegård og Bærum. En viktig første forutsetning er at dette er en frivillig avtale. Partene kan velge å inngå slike avtaler eller ikke. For vår del har rådmannen anbefalt en fremforhandlet avtale. Det er kommunestyret vårt som skal ta endelig stilling til avtalen.

Det vi politikere må vurdere når vi i løpet av høsten skal ta stilling til avtalen, er om det er et rimelig forhold mellom hva vi som kommune forplikter oss til og hva vi oppnår gjennom avtalen. Jeg finner at avtalen er godt balansert. Det Bærum oppnår er at staten endelig forplikter seg til å bidra med minst 50 prosent – ja kanskje 66 prosent av kostnadene til Fornebubanen. Dette sikrer at banen vil bli bygget.

Til grunn for avtalen ligger nullvekstmålet. I byområdene skal vekst i persontransport tas med kollektiv, sykkel og gange. Dette målet er nedfelt i klimaforliket og fulgt opp i bl.a. nasjonal transportplan og er slik sett statlig politikk som kommunene er forpliktet til å følge.

Byvekstavtalen forplikter kommunen til å legge til rette for at bolig- og næringsvekst kanaliseres inn mot de steder med god kollektivdekning primært Sandvika, Lysaker/Fornebu og Bekkestua. Dette helt i tråd med blant annet vår allerede vedtatte arealstrategi og kommuneplanens arealdel.

Det har vært viktig for Bærum, de andre kommunene og fylkeskommunen at avtalen ikke skulle pålegge kommunene ytterligere arealforpliktelser utover det som fremgår av den regionale areal og transportplanen som er forankret i kommunestyret.

Byvekstavtalen flytter ikke beslutningsmakt ut av kommunen. Kommunestyret er suverent til å vedta eller avvise arealplaner.

Kort fortalt så innebærer byvekstavtalen at staten går om bord i Fornebubanen med statlige midler og kommunen gjennomfører sin arealstrategi i henhold til allerede vedtatte planer.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.