Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Bytt ut nettbrett med pc

Nettbrett fungerer ikke godt nok for elever i ungdomsskolen, mener realfagslærer Kjetil Tonning ved Østerås skole.

Nettbrett fungerer ikke godt nok for elever i ungdomsskolen, mener realfagslærer Kjetil Tonning ved Østerås skole.

Foto: KARL BRAANAAS

Laptoper burde erstatte nettbrett i Bærums ungdomsskoler

Vi på Østerås ungdomsskole har nå brukt nettbrett i snart tre år. Det er etter min mening ingen stor suksess. 

Som realfagslærer finner jeg det fortsatt underlig at Bærum kommune valgte nettbrett framfor laptoper (f.eks. Chromebook) på ungdomstrinnet. Asker kommune valgte Chromebook, så hvorfor gjorde ikke Bærum kommune det samme? Begrunnelser jeg hittil er blitt fortalt for valg av nettbrett er bl.a.: Nettbrettet er lett, det er enkelt å ha med seg på tur eller i kroppsøvingstimen, og det er mange fine apper. Er dette en god nok begrunnelse for elevene på ungdomstrinnet?

Her på Østerås sier elever og lærere jeg snakker med at de heller vil ha laptoper. Nettbrett er kanskje bra langt ned i barneskolen, men på ungdomstrinnet mener jeg og vi at laptoper er et mye bedre verktøy. Hvorfor bør så laptoper erstatte nettbrett?

Min erfaring i realfag, og da i særdeleshet i matematikk, er at nettbrettet er dårligere pga. den lille skjermstørrelsen og tastaturløsningen. Å bruke nettbrett blir omtrent som å bruke post it-lapper i tegnetimen i stedet for A4-ark, og når tastaturet brukes, blir halve skjermarealet brukt bare til det. 

Det er like dysfunksjonelt som å skrive lengre eksamenstekster som SMS

Det å arbeide med f.eks. regneark og funksjoner på en så liten skjerm, grenser til det absurde. Vi skal altså lære elevene å bruke regneark til beregning av lån, sparing, budsjettering m.m. på det lille nettbrettet med den minimale skjermen? Det er like dysfunksjonelt som å skrive lengre eksamenstekster som SMS. 

Dermed kan nettbrett vanskelig sies å fremme kunnskap om, ferdigheter i, forståelse for og anvendelse av faget matematikk. Det samme gjelder for andre fag, forteller lærere meg, og det er tross alt helhetlig læring dette dreier seg om.

I tillegg er programvaren vi må ta til takke med på nettbrettet etter min mening ofte av dårligere kvalitet enn det som vanligvis brukes på laptoper. 

Et eksempel er Numbers og Pages på nettbrett kontra Excel og Word på laptop. De to sistnevnte er etter min og vår mening vesentlig bedre. I tillegg er det ofte slik at en velfungerende programvare på laptopen ikke fungerer tilfredsstillende på nettbrettet. Det gjelder bl.a. GeoGebra som fungerer utmerket på laptopen, men som ofte fungerer dårlig på nettbrettet, fordi viktige funksjoner bare blir borte. I tillegg er som sagt skjermstørrelsen altfor liten.

Med innføring av nye læreplaner (Fagfornyelsen), og dermed av nye, digitale læremidler, blir det enda viktigere på ungdomstrinnet å få erstattet de små nettbrettene med gode laptoper. Planen nå er at elevene skal få opplæring på nettbrett i ti år, og gjennomføre eksamen på det, før de skal over på videregående skole der de får laptoper; før de skal videre til studier med laptoper og før de skal ut i arbeids- og næringslivet der det også brukes laptoper og pc-er.

 Elevene fortjener og trenger i dag de digitale verktøy som de vil møte i morgen når de forlater ungdomsskolen, og det er laptoper.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.