Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Bygningsrådets gavepakke

Dette prosjektet i Landøyveien på Holmen er omstridt blant naboene. Artikkelforfatteren stiller spørsmål om bygningsrådets medlemmer sett rekkevidden av sitt vedtak.

ILLUSTRASJON: CODE ARKITEKTER

I Budstikka 4. november sto debattinnlegget «Hastverk i bygningsrådet» om reguleringsplan for Landøyveien 5. Innlegget konstaterte at det gikk fort på slutten, for å få i stand «gavepakken» til utbygger Hellebust før bygningsrådet takker av. På vegne av bygningsrådet gjør leder Nina Ekren Holmen 15. november et forsøk på å tilbakevise at det hastet.

I kjølvannet av reguleringen på Landøya, har vi fått mye støtte og henvendelser. Saker venter på behandling i bygningsrådet, men det ble Landøyveien 5 som ble prioritert, selv om rekkefølgekravene måtte indikere byggestart mange år frem i tid.

Har den handlekraftige lederen med myndig hånd lagt press på de øvrige medlemmene? Det inntrykket fikk vi, da vi var vitne til behandlingen i møtet 14. oktober. Saken ble banket gjennom på et par minutter – uten å følge rådmannens råd – ingen diskusjon. Det skaper undring. Ekren Holmen har uttalt at vedtaket måtte fattes før nåværende bygningsråd erstattes av nytt.

Bygningsrådet har samhandlet med Hellebust og «redusert prosjektets utnyttelse». Forhandlingene var åpenbart fordelaktige for Hellebust, men ingen reduksjon; bygningsrådet åpner for 59 boliger, mens kommunedelplanen sa inntil 28.

Når det gjelder trafikkforholdene, fremkommer det i innlegget at kommunedelplanen gir anledning til unntak fra rekkefølgekrav til prosjekter som ikke medfører økning av antall parkeringsplasser. Hvorfor argumentere til fordel for utbygger og ikke for trafikksikkerheten? Man trenger ikke gi unntak, selv om det kan «gis anledning til» det. Den daværende reguleringsplan, som det er referert til gjaldt hele hagesenteret på begge sider av veien, og parkeringen ble flyttet for 8-10 år siden. Alle som ferdes på Landøyveien vet at Plantasjens parkeringsplass befinner seg på motsatt side, mens Landøyveien 5 har vært stengt med bom i årevis. Sunn fornuft tilsier at ferdsel til og fra 59 nye boliger vil komme som tillegg til hagesenterets trafikk.

Når en leser innlegget, blir det tydelig at betegnelsen «gavepakke» er passende, og det blir forsterket i Budstikkas intervju med Hellebust. Han er klar til, dersom vedtaket blir stående, å bygge i 2020 – fritatt fra rekkefølgebestemmelsenes kostnader og uten hensyn til trafikksituasjonen og manglende skoleplasser på Mellom-Nes skole.

Har bygningsrådets medlemmer sett rekkevidden av sitt vedtak? Nå har «det gamle bygningsrådet» takket av, men vi setter vår lit til at det nye kommunestyret fokuserer på denne saken, setter seg inn i rådmannens vurderinger og sender saken tilbake til det nye planutvalget.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.