Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Bygger vei og bane

GJENÅPNING: Høvik stasjon ble gjenåpnet midt i desember av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger. – Det satses sterkt på jernbanen i vårt område, skriver innsenderen. FOTO: KARL BRAANAAS
GJENÅPNING: Høvik stasjon ble gjenåpnet midt i desember av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger. – Det satses sterkt på jernbanen i vårt område, skriver innsenderen. FOTO: KARL BRAANAAS

Samferdsel. Før jul ble tre stasjoner gjenåpnet i Bærum.

Nå kjører lokaltogene på Høvik, Blommenholm og Stabekk stasjoner. Over 800 millioner kroner er brukt på oppgraderingen av stasjonene.

Den største endringen de reisende vil merke er fire avganger i timen, mot halvtimesavganger tidligere.

På Høvik står en flunkende ny stasjon klar med 80 parkeringsplasser. Stabekk stasjon har fått en kraftig ansiktsløftning, og antall parkeringsplasser er økt til 110.

Vil du svare på dette innlegget? Send inn leserbrev her

Jernbanen mellom Oslo og Drammen ble åpnet i 1872, og da skjøt utviklingen fart.

Stabekk og Høvik ble bebygget med boliger, ofte av folk som hadde sitt arbeid i Oslo. Bo- og arbeidsmønsteret som jernbanen ga støtet til, er blitt forsterket med årene.

Jernbanen er i dag viktigere enn noensinne. Derfor satses det så sterkt på jernbanen i vårt område.

Gode transportforbindelser gjør dagens kommunegrenser antikvariske. Bolig- og arbeidsmarkedet flettes stadig tettere sammen fordi kommunikasjonene blir bedre.

Regjeringen har satt i gang planleggingen av Ringeriksbanen. 120 millioner kroner er avsatt på statsbudsjettet for 2016.

Les også: Trafikk og politikk

Les også: Frykter økt trafikk

Les også: Slik blir nye E18 gjennom Asker

Den nye banen skal gå i tunnel fra Sandvika til Sundvollen med felles trasé for vei og bane over Kroksund og videre til Hønefoss. Ringeriksbanen er anslått å koste om lag 21 milliarder kroner.

Ringeriksbanen vil gi et langt bedre togtilbud mellom Sandvika/Oslo og Hønefoss med en reisetid på henholdsvis 20 og 30 minutter.

På sikt vil Oslo, Asker, Bærum og Ringerike utgjøre et felles bo- og arbeidsområde med gode muligheter for pendling og nye boligområder.

Før toget på Ringeriksbanen har nådd Hønefoss stasjon vil det ha passert fire kommuner og tre fylker i løpet av en reisetid på 30 minutter.

Les også: Togstasjon mangler billettautomat - NSB har ikke flere igjen

Les også: Offisiell jubel for få togene tilbake

La oss håpe at så ikke skjer. La oss håpe at noen kommunesammenslåinger er gjennomført før første tog blåser i fløyta på Ringeriksbanen.

Vi har en regjering som vil noe for våre to kommuner. Det bevilges store summer til bedret fremkommelighet i Asker og Bærum.

900 millioner kroner skal i år brukes på ny E16 Sandvika-Wøyen. Veien skal utvides til en firefelts vei i tunnel (Bjørnegårdtunnelen) fra Kjørbo til Bærumsveien, og videre som en firefelts vei i dagen til Vøyenenga.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

I tillegg kommer en betydelig ombygging av lokalveisystemet på Hamang. Bjørnegårdtunnelen skal kobles til en fremtidig E18 i tunnel under Sandvika. Prosjektet har en kostnadsramme på vel 4,3 milliarder kroner.

16 år etter at Fornebu ble nedlagt som flyplass kom det i fjor endelig penger over statsbudsjettet til Fornebubanen.

Banen fra Fornebu til Majorstua blir 8,3 kilometer med 3,1 kilometer i Bærum og 5,2 kilometer i Oslo.

Banen skal føres inn på det ordinære T-banenettet på Majorstua. Kostnaden for videre planlegging av Fornebubanen er beregnet til cirka 200 millioner kroner.

For å dekke 50 prosent av kostnadene bevilges det 100 millioner kroner i 2016 i statlige midler til videre planlegging av banen.

Endelig – etter mange års stillstand skjer det noe med E18. Veien er landets største trafikkflaskehals og påfører om lag 17.000 mennesker støy og støvplager.

Køen, korken og kaoset koster samfunnet 1 milliard kroner hvert eneste år. Lite eller ingenting har vært gjort med veien gjennom Asker og Bærum siden 1970-tallet.

Regjeringen vil bygge ny E18. Det er avsatt 100 millioner kroner til planlegging og innløsning av eiendommer i statsbudsjettet for 2016.

Ny E18 har i altfor mange år befunnet seg på tegnebrettet. Ulike regjeringer har lukket øynene og latt det skure.

Høyre/Frp-regjeringen tar nå grep for å bygge ny E18. Det samme gjør Asker og Bærum kommuner.

Ny E18 skrider fremover til tross for mytene som forsøkes skapt av motstanderne. Ny E18 skal gi bedre fremkommelighet for kollektivtransporten, redusere støy- og støvplager, og frigjøre arealer til boligbygging.

Det er ingen vei utenom. Regjeringen baner vei og bygger bane.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.