Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Bygg ut T-banen i Bærum

- Ønsker du å knytte Bærum sammen, da er T-bane på alle kanter av Bærum løsningen, skriver disse fra styret i Bærum Unge Høyre. Foran Eirik Lønneberg Myrheim (17) og Josefine Habberstad (19). I midten Philip Nordbø-Larsson (17). Bak Thea Mortensen (17) og Farhoud Falahatimarvast (21).

- Ønsker du å knytte Bærum sammen, da er T-bane på alle kanter av Bærum løsningen, skriver disse fra styret i Bærum Unge Høyre. Foran Eirik Lønneberg Myrheim (17) og Josefine Habberstad (19). I midten Philip Nordbø-Larsson (17). Bak Thea Mortensen (17) og Farhoud Falahatimarvast (21).

FOTO: PRIVAT

I Bærum har vi både trikk, tog, buss og T-bane, men i store deler av kommunen møter ikke kollektivtrafikken kravene til innbyggerne.

I Lommedalen og på Rykkinn og Bærums Verk finnes det bare buss; en buss som hver dag står i kø med alle som skal ut av «dalen» hver morgen.

I utgangspunktet skal det ta 33 minutter med buss fra Bærums Verk og inn til Nationaltheatret. Dette hadde vært fint, hvis det var realiteten. Det kan fort ta opptil dobbelt så lang tid, noe vi ikke ønsker.

– Rykkinn, Bærums Verk og Lommedalen kan bli gode alternativer, skriver innsenderne. Kartet viser en grov skisse av mulig forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn og Bærums Verk samt ned til Sandvika.

– Rykkinn, Bærums Verk og Lommedalen kan bli gode alternativer, skriver innsenderne. Kartet viser en grov skisse av mulig forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn og Bærums Verk samt ned til Sandvika.

I dag fokuserer kommunen på befolkningsvekst i Bærum og velger nye områder for utbygging av botilbud. 

Områder som Bekkestua og Sandvika blir stadig mer og mer overfylt av store blokker. Disse blokkene og andre typer bebyggelser kan bli bygd i flere områder av Bærum, men da trenger disse områdene et like godt kollektivtilbud som Sandvika og Bekkestua. 

Rykkinn, Bærums Verk og Lommedalen kan bli gode alternativer, hvis vi gjør dem mer attraktive. Per dags dato er kollektivtransport en stor utfordring i disse områdene. Ifølge undersøkelser ønsker fire ganger så mange ungdommer å bo der i fremtiden, hvis kollektivtransport forbedres i forhold til dagens situasjon.

T-banen er nødvendig for å knytte Bærum sammen.

Det er ingen tvil om at den fremtidige generasjonen ønsker et bedre kollektivtilbud. Ekstra viktig er det da at kollektivtilbudet dekker mer jevnt. 

I dag er det flere og flere unge mennesker som velger å flytte fra Bærum til Oslo, selv etter studier, for å være nærmere byen. På denne måten har gjennomsnittsalderen i Bærum økt i flere år. 

Vi kan stoppe dette ved å forbedre kollektivtransporten fra flere deler av Bærum til Oslo. Slik blir Bærum attraktivt for dem som vil starte et liv, og ikke bare de som vil etablere en familie.

Buss er ikke bra nok, fordi den står fast i kø, mens T-bane kan kjøre forbi disse køene. Skjer det ikke nå, skjer det nok ikke de neste 40 årene heller.

Denne saken har vært svært omdiskutert. Vi skal ikke lenger enn til Fornebubanen som tok over 100 år. Dette vil vi ikke at skal skje igjen.

Vi ønsker likevel å ivareta jordbruksarealer og natur, fordi dette er noe av det beste med Bærum. Vi vil beholde Kolsåstoppen, Burudvann og Sæteren gård. Vi ønsker absolutt ikke at T-banen skal være dominerende. Vi vil at T-banen skal være supplerende til behovene til bæringer.

T-banen er nødvendig for å knytte Bærum sammen. Befolkningen og utbyggingen blir da spredt utover, og alle blir ikke samlet på ett sted. Ønsker du å knytte Bærum sammen, da er T-bane på alle kanter av Bærum løsningen.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.