Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Byen tilbake til folket

– MDG har vært for en «bilfri ring» i Sandvika siden vi kom inn i kommunestyret, skriver Signe Bakke Sølberg.

– MDG har vært for en «bilfri ring» i Sandvika siden vi kom inn i kommunestyret, skriver Signe Bakke Sølberg.

Foto: KARL BRAANAAS

Frps Truls Bergersen skriver et bekymret innlegg over at alle andre partier er for bilfrie gater, fordi vi vil sette myke trafikanter foran bilistene. Jeg er mer bekymret for at dette flertallet finnes uten at tiltakene faktisk blir gjennomført.

MDG har vært for en «bilfri ring» i Sandvika siden vi kom inn i kommunestyret og ivrer for det samme i Bekkestua sentrum. 

Helt konkret ser vi i Sandvika for oss at fotgjengere prioriteres hele veien fra togstasjonen, gjennom gatene ved Storsenteret, over broen ved Kommunegården og gjennom Rådmann Halmrasts vei tilbake til togstasjonen. På Bekkestua holder det med veien fra kjøpesenteret til biblioteket.

At kjernen av knutepunktstedene våre er fri for metallbokser i tidvis svært farlig fart, bør være en selvfølge for at folk skal føle seg invitert til å oppholde seg der. Det må frigjøres plass til å leke og prate uten å flytte seg for trafikk. I gjengjeld kan syklister gis mer avklart plass, uten at det blir dominerende.

Bilfrie gater handler om sikkerhet, miljø og attraktive områder å oppholde seg i for mennesker. Det er ikke mulig å prioritere syklister, gående og koselige uteplasser så lenge idyllen blir forstyrret av både støy, forurensning og frykt for å bli påkjørt.

Jeg opplever selv utryggheten hver gang jeg går fra bussterminalen til Rådhuset. Det skaper ikke trivsel for hverken syklister eller gående å se seg over skulderen hele tiden. Det er stressende og gir bare lyst til å komme seg vekk fra veien, fremfor å stoppe opp og for eksempel ta seg en kaffe eller is. 

Jeg betaler gjerne for å få produkter sendt hjem til meg fremfor å komme med bil til butikken, hvis det gjør at det er flere steder å sette seg ned i nærbyen min.

Bilfritt byliv er nemlig ikke noen motsetning til handel, som er et vanlig motargument, den bare endrer handelen. Rådmann Halmrasts vei er tross alt den eneste biten av byen «turister» som skal besøke Kadettangen, får med seg, så hvorfor ikke gjøre området så inviterende som mulig for dem? 

Det bitte lille antallet parkeringsplasser det er rom for, kommer uansett få folk til gode.

Muligheten til å innføre soner uten fossilbiler er ett av de viktigste virkemidlene som blir gitt kommunene i klimameldingen. Frp hevder folk bare vil kjøre lenger om vi stenger gatene, men det er en fryktelig merkelig påstand når byen ellers er stappfull av steder å parkere uten å kjøre inn i bykjernen.

Folk vil velge kollektivtransport om byen er tilpasset for den typen reisende. Det er bare i Frps ulogiske verden – der ingen tenker på forurensning – at restriksjoner på bil fører til mer bilkjøring. Jeg tror folk flest ønsker å velge miljøvennlig transport.

Det er gledelig at Høyre har kommet etter og nå ser at det kan lønne seg å gi byen tilbake til folket. Det er nemlig mennesker som handler i butikkene, ikke biler.

Spørsmålet er hvorfor tiltaket ennå ikke er innført, nå som det har vært flertall for dette lenge. MDG vil foreslå dette i forbindelse med klimastrategien og regner med å få gjennomslag.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.