Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Byen som konkurransefortrinn

– Gjør Sandvika ikke bare til et sted det er enkelt å komme til, men faktisk verdt å besøke. Gjør Sandvika til et sted hvor du får mangfoldige opplevelser «med på kjøpet», skriver innsenderen.

– Gjør Sandvika ikke bare til et sted det er enkelt å komme til, men faktisk verdt å besøke. Gjør Sandvika til et sted hvor du får mangfoldige opplevelser «med på kjøpet», skriver innsenderen.

Foto: KIM VAN DER LINDEN

Det er veldig positivt at politikerne tør å teste ut nye gateløsninger i Claude Monets allé. Det skal bli bedre å være myk trafikant i Sandvika.

Da hovedutvalg for miljø, idrett og kultur behandlet saken, dreide diskusjonen seg mye om avveiningen mellom trafikksikkerhet for de myke trafikantene og effekten på handelsstanden.

Det er mye som må vurderes, ikke bare i midlertidige byprosjekter, men spesielt når Sandvika skal få sin permanente og etterlengtede forvandling fra veikryss til attraktiv destinasjon.

Levende lokaler i 1. etasje er en viktig premiss i denne sammenhengen, og dette er heldigvis også noe våre folkevalgte er opptatt av. Flertallet mente det ville være avgjørende for butikkenes konkurranseevne å beholde parkeringsplassene rett utenfor butikkinngangene. Handelsstanden sliter nok med hard konkurranse fra netthandelen (utvilsomt), da skulle ikke politikerne gjøre det enda verre i disse koronatidene.

Avstanden til parkeringsplassene veide altså tyngst i pilotprosjektet Claude Monets allé, selv om delvis fjerning av gateparkeringen hadde forbedret trafikksikkerheten for gående og syklende betydelig. Totalt sett er det heller ikke mangel på antall parkeringsplasser i rimelig nærhet.

Men hvem vil egentlig vinne i en konkurranse om kortest mulig avstand og mest mulig bekvemmelighet: butikken med parkeringsplass rett foran døra eller nettbutikken som bare er et tastetrykk unna mens man ligger på sofaen?

Det finnes bevis på at det faktisk ikke er avstanden fra parkeringsplassen det kommer an på for om en butikk vil klare seg. Vi har til og med et kroneksempelet på dette midt i Sandvika.

Sandvika storsenter måler cirka 700 meter fra ende til ende. Få tenker over at de nesten uansett må gå noen hundre meter fra bilen sin til målpunktet. Besøkende kan vandre rundt på Storsenteret uten å tenke over antall skritt de har tilbakelagt før de kommer tilbake til bilen. Bortsett fra i dette meget spesielle pandemiåret har det heller aldri manglet besøkende.

Det er altså tydeligvis ikke avstanden fra p-plassen som er avgjørende, men hvordan selve (gang)veien er utformet. Er den hyggelig å gå langs? Er det noe spennende å se på på veien? Mulighet til kaffepauser? Får jeg gjort flere ærender i samme slengen?

Og det er her Sandvikas uutnyttede mulighet for handelsstanden ligger. Erfaringen viser at det er opplevelser og attraktive omgivelser som har evnen til å lokke oss vekk fra sofaen. 

Gjør Sandvika ikke bare til et sted det er enkelt å komme til, men faktisk verdt å besøke. Gjør Sandvika til et sted hvor du får mangfoldige opplevelser «med på kjøpet». Utnytt byens unike beliggenhet langs elven og sjøen, med den fantastiske elvepromenaden, Kadettangen og Kalvøya. Et eldorado for fritidsaktiviteter som lett kan knyttes sammen med bygater for mer hverdagslige ærender – hvis dette utformes riktig. Gjør hele bysentret til en gangvennlig attraksjon!

Det er slik Sandvika vil være handelsstandens unike og helt uslåelige konkurransefordel mot netthandelen.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.