Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Business as unusual

Ansvarlig redaktør Kjersti Sortland kjenner på stillheten i en forlatt redaksjon, mandag for en uke siden.

Foto: Knut Bjerke

Vi har bak oss en uvirkelig uke. Mange sambygdinger med gode jobber er over natten permittert. Mennesker ser livsverkene sine forvitre av mangel på aktivitet. 

Jeg er en av mange bedriftsledere som opplever brått bortfall av inntekter. Arbeidsliv og hjemmeliv er smeltet sammen; vi sjonglerer hjemmekontor, hjemmeundervisning og pass av små barn hjemme

Alt skal over natten skje hjemme, men vi kan ikke invitere på vennelag. Etter bare en uke har vi allerede begynt å kjenne på «brakkesyke»; Mennesker er sosiale vesener som i lengden ikke trives med isolasjon. En økt ensomhetsfølelse er det mange som kjenner på, i denne situasjonen. 

Det må vi sammen være obs på. En telefon kan bety mye. Trøsten er at fellesskapet er sammen om opplevelsen. Vi har kunnskap om at helsevesenet bedre vil kunne hjelpe syke når vi forsinker og forlenger smitteperioden av korona, og slik fordeler toppene av pasienter som blir syke samtidig til håndterlig antall. Derfor følger det store flertall lojalt opp om tiltakene, selv om det er lov å være både fortvilet og dypt bekymret over konsekvensene.

Budstikka.no har aldri vært mer lest enn forrige uke, og avisutgaven har hatt flere nyhetssider enn normalt. Det har skjedd uten at journalistene, fotografene og redaktørene har sittet i samme rom. Redaksjonsmøter foregår over video. 

Som lokalsamfunn må vi stålsette oss for at unntakstilstanden kan vare i måneder

I Budstikka vet vi likevel at vi tross alt er privilegerte. Teknologien hjelper oss til å gi ut det samme innholdet på nett og papir som vi ellers ville gjort. 

Verre er det med alle dem som ikke har slik mulighet: Frisører som tvinges til å stenge, kaféeiere som ikke kan selge mat, klesbutikker som er avhengige av at kundene fysisk kommer til dem. Men også lokalavisen som bedrift rammes. 

Koronaviruset har ført til et svært krevende annonsemarked for hele mediebransjen. Mange av våre kunder har brått ingen tjenester å reklamere for. Så lenge unntakstilstanden varer, må flere intervjuer enn normalt gjøres på telefon. Paradokset er at dette skjer på et tidspunkt der informasjonsbehovet i befolkningen er på sitt største. 

Som lokalsamfunn må vi stålsette oss for at unntakstilstanden kan vare i måneder. Men vi er seige og hardt arbeidende mennesker. Vi vet også at det tross alt er en midlertidig situasjon. Vi vil få det åpne samfunnet vi er glade i, tilbake. Jeg vil gjerne ønske dere lykke til, med de utfordringer som i mellomtiden skal takles, av oss alle sammen.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.