Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Bruk hodet – ikke utestemmen!

Artikkelforfatteren mener Lene Conradi istedenfor bør tenke helt nytt i den fastlåste E18-situasjonen.

FOTO: KARL BRAANAAS

Lene Conradi tar til orde for «utestemme» i E18 saken. Det jeg savner hos Conradi er litt kritisk refleksjon. Ny E18 startet som et forslag til løsning av køproblemene, men dessverre sa både Statens vegvesen og forskerne at man ikke kan bygge seg vekk fra køene. Dermed skulle ny E18 – tilsynelatende – ikke lenger løse noe kapasitetsproblem. 

Den skulle bli en «miljøvei», men til hvilken pris? Prosjektet starte på 20 milliarder, steg så til 40 og nå til 60 milliarder. Lørentunnelen ved Sinsenkrysset startet på 400 millioner og endte på 4,1 milliarder. Da Lørentunnelen åpnet i 2013 skrev Aftenposten: «Og tror du at de nye tunnelene vil gi færre køer, så tar du feil. Trafikken vil riktignok gå litt raskere, men køene vil ikke forsvinne.» Lærte Høyre noe av Lørentunnelen – nei, ny E18 skulle fortsatt bygges.

Problemet var bare at bompengene ble fryktelig høye, selv da prislappen fortsatt var 20 milliarder. Hammer Krog forsikret at Høyre skulle forsøke å holde bompengene «under hundrelappen». Men hvor mange har – eller tar seg – råd til å betale 500 kroner i uka for å kjøre bil til byen? Hvis man skal innføre så høye bompenger – så burde man gjøre det på dagens E18. Hvis da køene forsvant over natten, hvorfor da bruke (minst) 60 milliarder på å bygge ny E18? Slike spørsmål har Høyre aldri svart på.

Politisk forsøker Høyre nå å få oss til å tro at det er fylkestinget i Viken som er problemet, men problemet er at alle partier i Oslo helst vil redusere antallet biler inn i Oslo. Raymond Johansen uttalte allerede i valgkampen i 2015 at ny E18 er en «veldig dårlig idé». Det signalet burde Høyre og Arbeiderpartiet i Asker og Bærum tatt på alvor for lengst. For det som skaper kø er ikke kapasiteten på dagens E18, men kapasiteten i Oslo. 

Når man har tidligere har økt kapasiteten på E18 så har starten på køen bare flyttet seg nærmere Oslo. Det hjelper nemlig ikke å lage et større «beger» på en trakt hvis «tuten» ikke blir større. «Tuten» er antallet biler Oslo kan/vil ta imot. Det tallet vil gå ned, ikke opp. Alle i Oslo vil jo ha bedre bomiljøer, flere sykkelstier, dvs. mye færre biler. Derfor vil det alltid være bastant motstand i Oslo mot ny E18.

Istedenfor å rase mot fastlåste forhandlinger bør man tenke helt nytt. Koronakrisen har vist at mange kan jobbe hjemmefra. Hvis bompengesystemet gjorde hjemmekontor økonomisk attraktivt, så ville kløene forsvinne. Køene ville også forsvinne man fikk de som er en eller to i en femseters bil over på en overbygd, helårs, elektrisk motorsykkel. Vi har 60 milliarder til subsidier. Hvis vi regner 100.000 kroner for en veldig god elektrisk motorsykkel og 50.000 privatbilister, så er det 5 milliarder. Det er en brøkdel av det ny E18 vil koste. 

Dagens E18 med elektriske motorsykler ville ha mer enn nok plass til nyttetrafikken. Det er noe NHO og LO i Viken og Oslo bør merke seg med en gang. Kort sagt – det er behov for nytenkning – ikke utestemme.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.