Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Bruk av steinmasser fra østlandsområdet

– Overskuddsmassene må dels plasseres innen vårt nærområde, dels transporteres ut, skriver innsenderen. Her fra utfyllingen av Kadettangen.

– Overskuddsmassene må dels plasseres innen vårt nærområde, dels transporteres ut, skriver innsenderen. Her fra utfyllingen av Kadettangen.

Foto: PETTER SØRNÆS

Det er ingen nyhet at iverksatte og planlagte anleggsprosjekter kommende 10–15 år vil ha stor betydning for miljø og levevilkår. 

E18 Vestkorridoren er anleggsarbeider som startet i 2020 med ferdigstillelse 2028. Med disse arbeidene vil det ifølge Statens vegvesen genereres store masseoverskudd. 

Et politisk parti med sterk miljøprofil foreslår at fyllmasser skipes til Danmark. Miljøprofilen er godt ivaretatt hvis steinmassene legges ut som kystsikring av øya Danmark (området ved Lakseberget) utenfor Sandvika.

Når det i forbindelse med fellesprosjektet E16/Ringeriksbanen etableres midlertidige massegjenvinningsområder for steinmasser egnet for gjenbruk til de samme anleggsprosjekter, så er det god miljøprofil. 

Avtjerna og Brenna er områder som på sikt uansett kan bli regulert for utbygging. Derfor er disse ut fra rasjonalitet og miljø steder som er godt egnet til mellomlagring og gjenvinning av stein til de samme anleggsprosjekter.

– Avtjerna og Brenna er områder som på sikt uansett kan bli regulert for utbygging, skriver innsenderen om de to planlagte områdene for steinmasser langs E16 mellom Skui og Sollihøgda.

– Avtjerna og Brenna er områder som på sikt uansett kan bli regulert for utbygging, skriver innsenderen om de to planlagte områdene for steinmasser langs E16 mellom Skui og Sollihøgda.

I tillegg til Vestkorridoren E18 gjennom Bærum og Asker, fellesanlegget E16/Ringeriksbanen kommer i området rundt Indre Oslofjord metro til Fornebu, ny Oslofjordtunnel E134 ved Drøbak, ny trasé E134 i tunnel og tilknytning til E18 ved Lier, Gjønnestunnelen Strand – Gjønnes (nesten 2 km med to filer i hver retning) og byggeaktivitet for øvrig i et område med stor tilflytning. På sikt kommer også ny jernbane under Oslo.

Overskuddsmassene må dels plasseres innen vårt nærområde, dels transporteres ut. Mengdene vil sannsynligvis over tid være nok til å fylle igjen hele Sandviksbukta. 

Hittil har vi sett noen velmente innspill fra to lokale småpartier, og takk for det. Det vi står overfor burde engasjere Samferdselsdepartementet og Stortinget. 

Nøkkelen til å transportere ut de steinmasser som kan selges, og de som bare må vekk fordi de ikke er egnet til annet enn som ren fyllmasse, krever at det etableres kaiplass. Kaiplass for lekter som lastes og plass til ventende lekter slik at det skjer en kontinuerlig innlasting. 

Hvor det skal fraktes blir heller sekundært. Frakt av salgbare steinmasser til Kongeriget Danmark med lekter til for eksempel Fehmarn-prosjektet (bro/tunnel til Tyskland) er konkret vurdert som realistisk og økonomisk bærekraftig.

Å finne egnet sted i Asker eller Bærum til kaiplass vil kreve barske politiske beslutninger, selv om et slikt/slike tiltak vil være «midlertidig». Oslo og Drammen har allerede kaianlegg som eventuelt må tilpasses.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.