Nei til bompenger

FRP-LEDER: – Fremskrittspartiet har stemt et klokkeklart nei til ny bompengefinansiering for E18. Bruk av oljefondet og bygg infrastruktur, skriver Bærum Frps leder Jan M. Thalberg jr. Her ved dagens E18 mellom Blommenholm og Sandvika.

FRP-LEDER: – Fremskrittspartiet har stemt et klokkeklart nei til ny bompengefinansiering for E18. Bruk av oljefondet og bygg infrastruktur, skriver Bærum Frps leder Jan M. Thalberg jr. Her ved dagens E18 mellom Blommenholm og Sandvika. Foto:

Av

Veier. Den som antok at Fremskrittspartiet har resignert når det gjelder de nye planlagte bommene i Bærum, tar skammelig feil.

DEL

Vi har absolutt ingen planer om å slippe fokus hverken på disse bommene eller andre bommer.

Fremskrittspartiet har stemt et klokkeklart nei til ny bompengefinansiering for E18.

Vi mener det vi har ment hele tiden: Bruk av oljefondet og bygg infrastruktur.

Les også: Bompenger: Vi gratulerer!

Les også: Tung tids tale om bompenger

Dette skaper hverken inflasjon eller andre problemer. Å investere i gode veier er noe av det viktigste et land kan gjøre for sine innbyggere, for næringslivet, for å skape nye jobber og for å senke antall skader og dødsfall i trafikken.

22. januar klokken 18.00, holder vi åpent medlemsmøte på Rykkinn Grendehus. Dit kommer samferdselsminister Jon Georg Dale for å fortelle oss hva han skal gjøre for å redusere bompengebelastningen.

Kom, lytt, lær og still spørsmål. Det er åpent for alle som er interessert.

Vår bekymring gjelder ikke bare de nye bommene som skal komme på E18, det er også en betydelig bekymring for de nye bomringene som etableres over hele landet.

Vi vet at det finnes mange som ønsker seg en slik bomring også i Bærum.

Bomringer av denne typen er ren skattlegging av innbyggerne. Pengene som kreves inn, brukes til formål som egentlig skal finansieres av kommunebudsjettet.

Penger spart, tenker du kanskje. Dessverre er det ikke slik. Når midler frigjøres av ekstrabeskatningen, så finner politikere fort nye formål å bruke penger på.

Dermed låser man fremtidige inntekter i langsiktige forpliktelser som igjen gjør at man er helt avhengig av ekstrabeskatningen en bomring innebærer.

Hvis du ikke tror meg, så er det bare å se på bomringen i Oslo. 89 prosent av inntektene går med til å betale for trikk, buss, T-bane, busstasjoner, vedlikehold og så videre, penger som egentlig skulle vært hentet fra det ordinære kommunebudsjettet.

Kun 11 prosent går til vei. Den bomringen kommer til å stå der lenge etter at vi alle har forlatt denne verden. Dette vil vi ikke ha i Bærum.

Nå har et flertall i kommunestyret både på blå og rød side sørget for at Bærums innbyggere må ut med minimum 14 milliarder kroner for ny E18.

Skulle det ende opp med å koste mer, så er det Bærums innbyggere som må betale den fakturaen også. Og vi vet alle hva normalen er når det gjelder statlige byggeprosjekter.

Noen tenker nok at dette ikke angår dem. At de ikke benytter E18 og at de dermed kan kjøre rundt.

Det er nok ikke så vel. Bompengeflertallet kommer effektivt til å stenge muligheten både på Griniveien og Bærumsveien med argumenter både for miljøbelastning og lokalmiljø.

Det er bare en løsning på dette, og har du levd i Norge en stund, så vet du hva den er. Skal vi få satt en effektiv stopper for dette ranet, så må Fremskrittspartiet i Bærum få den oppslutningen som er nødvendig for at vi kan tvinge gjennom nødvendige endringer.

Det er ikke staten eller Stortinget som har tvunget på oss denne bommen, det er kommunestyret som sitter i Sandvika.

Rett pekefingeren dit den hører hjemme, mot Høyre, Arbeiderpartiet og Venstre i Bærum. Det er de som har organisert dette ranet.

Si nei til bompenger, la staten finansiere sine egne veier. Vi betaler nok som det er i form av bil- og veiavgifter.

Fremskrittspartiet er det eneste partiet som alltid sier nei til bom. Vi sier alltid nei til denne grovt urettferdige skatten.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Du har makt til å endre dette. Stem Fremskrittspartiet ved neste valg og hjelp oss å hjelpe deg.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags