Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Blått, rødt, grått og grønt

I Budstikka 19.9 gir Jørgen Grønneberg en leksjon i politikkens ulike akser. Politikken defineres på en skala fra blått til rødt i velkjente termer. Frie, dynamiske markeder vil løse klimakrisen. Alt annet er sand i maskineriet. Grønneberg siterer fra MDGs program: «Økonomien skal underordnes sunne økologiske prinsipper». En politikk etter disse linjer vil, iflg. innsenderen, drepe markedsdynamikken og dermed være ødeleggende for markedets iver etter å løse klimakrisen. Grønneberg fatter raskt sin dom: MDG er et rødt – til nød rødgrønt – parti.

I Grønnebergs endimensjonale bilde av politikken underkjennes vår tids store utfordringer knyttet til klima, miljø og natur. Et voksende antall mennesker er bekymret for utviklingen og et mulig eksistensielt sammenbrudd som venter – om vi ikke gjør noe drastisk nå.

Mange av oss finner ikke tilstrekkelige svar i tradisjonell høyre – venstre politikk. Styringspartiene til høyre og venstre i politikken kappes begge om å levere mer av gårsdagens politikk, som har skapt den situasjonen vi nå er i, og som gir oss så dystre utsikter for klima, miljø og natur: Mer leting etter petroleumsressurser, flere veier for flere personbiler, flere rullebaner for en voksende flytrafikk, flere kjøpesentre og voksende forbruk. Vi vet at denne kursen ikke er bærekraftig, men flertallet kan like vel ikke la være å fortsette som før og stemmer derfor «grått», enten til høyre eller til venstre.

Insentiver

MDG vil gi nye insentiver til næringslivet for at nettopp markedsdynamikken skal gi oss nye løsninger på dagens utfordringer. Hvis vi virkelig vil et grønt skifte, må det skapes rom i økonomien for nye næringer. Et første skritt i så måte er å redusere leteaktiviteten etter nye olje og gass-forekomster. Det vil frigjøre kapasitet – investeringer og personell - til satsing på nye spennende områder, så som havvind, hvor offshorenæringen har stor kompetanse og muligheter til å lykkes.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.