Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Blåtrikken til Bekkestua

– Blåtrikken dekker et viktig kollektivt alternativ, skriver innsenderen om trikken, som Ruter vil fjerne fra stasjonene i Bærum.

– Blåtrikken dekker et viktig kollektivt alternativ, skriver innsenderen om trikken, som Ruter vil fjerne fra stasjonene i Bærum.

Foto: KARL BRAANAAS

Hvilke bestemmelser legger Sporveien til grunn for samtrafikk mellom trikk og T-bane?

Jeg har forsøkt å grave i dette, og så vidt jeg har klart å bringe på det rene, finnes det ingen relevante dagsaktuelle sikkerhetskrav fra norske myndigheter. 

Konseptutvalgsutredningen fra 2012 er nå snart ti år gammel, og det har skjedd mye siden den gang. NS-EN 15227–2010 er enda eldre og gjelder kollisjonssikkerhetskrav for jernbanevogner, og det er noe annet enn trikk og T-bane. Det burde derfor ikke være sammenlignbart. 

Det er Sporveien som må vurdere hvilke krav som må stilles for at det skal være trygt å kjøre trikken til Bekkestua. Sporveien må foreta en risikoanalyse med utgangspunkt i hvilke hendelser som kan inntreffe med fare for alvorlig skade eller død. 

Sannsynligheten for en kollisjon må være så liten som mulig, helst usannsynlig. Summen av sikkerhetstiltakene på infrastrukturen bør altså være viktigere enn kollisjonssikkerheten til vognene. 

– Kan fylkesrådet fremlegge dokumentasjon på risikoanalysen som Sporveien har lagt til grunn for påstanden om at samkjøring ikke er mulig? spør fylkestingsrepresentant Liv Thon Gustavsen (Frp). Her med stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (Frp) fra Bærum på Bekkestua.

– Kan fylkesrådet fremlegge dokumentasjon på risikoanalysen som Sporveien har lagt til grunn for påstanden om at samkjøring ikke er mulig? spør fylkestingsrepresentant Liv Thon Gustavsen (Frp). Her med stortingsrepresentant Hans Andreas Limi (Frp) fra Bærum på Bekkestua.

FOTO: HELENE ABUSDAL

Sporveiens dokumentasjon må godkjennes av Statens jernbanetilsyn. Det er avgjørende at Sporveien gjør denne jobben med utgangspunkt i en positiv løsning.

Kan fylkesrådet bekrefte at dette er tilfellet og i så fall fremlegge dokumentasjon på risikoanalysen som Sporveien har lagt til grunn for påstanden om at samkjøring ikke er mulig?

Blåtrikken dekker et viktig kollektivt alternativ, og jeg håper at fylkesrådet jobber for at vi i dette tettbefolkede området skal ha god og best mulig kollektivtransport. Det skjer ikke ved å fjerne tilbud, men ved å sikre og forbedre de som kommer og som finnes.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.