Skolebibliotekene skal ikke forsvinne

FORSIKRER: – Når andreklassingene ved Levre skole skriver at de er redd for at Bærum kommune skal «ta bort bibliotekarene våre», så trenger de ikke være det. Vi skal ikke det, skriver seksjonsleder for barneskoler i Bærum, Anne-Marie Waag.

FORSIKRER: – Når andreklassingene ved Levre skole skriver at de er redd for at Bærum kommune skal «ta bort bibliotekarene våre», så trenger de ikke være det. Vi skal ikke det, skriver seksjonsleder for barneskoler i Bærum, Anne-Marie Waag. Foto:

Av

Satsing. Skolebibliotekene i Bærum skal ikke legges ned eller forsvinne. De skal videreutvikles.

DEL

Skolenes rause papirboksamlinger er og skal være en kilde til leselyst og læring.

Les også: Skolebiblioteket for fall?

Les også: Først sier de voksne at vi får firkantede øyne hvis vi ser for mye på skjerm, og så skal vi plutselig også lese alle bøker på iPad

Flere leserinnlegg og avisartikler i Budstikka i det siste har handlet om rådmannens forslag til kutt i Bærums skolebibliotek.

Både elever, lærere og bibliotekarer har vist engasjement for skolebibliotekene våre. Det er bra! Det engasjementet deler vi. Skolebibliotekene og bibliotekarene er viktig. Det har Bærum kommune vist gjennom et raust skolebibliotekarbudsjett over mange år.

Bærums-elevene er i en heldig situasjon, sammenlignet med elever i andre kommuner. Bærums-skolene har i snitt 59 prosent stilling til biblioteksansvarlig, mens eksempelvis Oslo og Stavanger begge har 20 prosent. Det viser tall vi har fått tilsendt fra et utvalg kommuner.

I dag har vi totalt 23,5 årsverk til biblioteksansvarlig. I 2020 vil rådmannens forslag gi 21,2 årsverk, og i 2022 18,8 årsverk.

Elevene våre har hver dag tilgang til store, flotte skolebibliotek. Det skal de fortsatt ha!

Selv med rådmannens forslag ligger Bærumsskolen altså godt over sammenlignbare kommuner når det gjelder bibliotekressurser. Mange er ikke klar over det.

I tillegg til bibliotekarer har vi lærere med høy kompetanse i leseopplæring og god kjennskap til elevenes lesenivå og interesser. Det gir et godt grunnlag for å skape leselyst hos barna.

Når andreklassiningene ved Levre skole skriver at  de er redd for at Bærum kommune skal «ta bort bibliotekarene våre», så trenger de ikke være det. Vi skal ikke det.

Vi ønsker derimot å videreutvikle skolebibliotekene. Derfor har vi nedsatt en arbeidsgruppe som har som sitt hovedmandat å komme med forslag til videreutvikling av skolebibliotektjenesten i kommunen.

I gruppen er både bibliotekansvarlige, skoleledere og lærere fra barne- og ungdomsskole og tillitsvalgte i kommunen. Vi ønsker en bred involveringsprosess.

Biblioteket kan være mye mer enn lesing. Skolebiblioteket i dag kan sees på som en arena for elevarbeid, informasjonsinnhenting og samhandling, der interaksjon mellom fag og andre aktiviteter kan foregå.

Vi ønsker å skape et robust og fremtidsrettet bibliotek for elevene i fremtidens Bærumsskole. Det er et spennende arbeid å gå inn i.

En gjennomgang viser at det er få kontaktflater mellom Bærums folkebibliotek og skolebibliotekene. Her er det et potensial vi ønsker å utnytte mye mer.

Når for eksempel barnebibliotekarer ved folkebibliotekene i dag publiserer anbefalt litteratur for aldersgruppen gutter 10–12 år, kunne dette automatisk komme som melding til aktuell målgruppe via elevenes nettbrett.

Det er altså ikke snakk om et enten-eller, men et både-og. Papirboken skal ha en sentral plass i Bærumsskolen fremover også, men det er snakk om å gi elevene en større variasjon.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Kvaliteten i skolebibliotekene skal ikke forsvinne – den skal styrkes.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags