Skolebiblioteket for fall?

PÅ SKOLEN: -  Bærum kommune har i en årrekke bygget opp skolebibliotek med stor kompetanse. Vil politikerne i Bærum virkelig kutte i dette tilbudet?spør innsenderen. Her bibliotekar Ulla Faarup med elever på Hosle skole.

PÅ SKOLEN: - Bærum kommune har i en årrekke bygget opp skolebibliotek med stor kompetanse. Vil politikerne i Bærum virkelig kutte i dette tilbudet?spør innsenderen. Her bibliotekar Ulla Faarup med elever på Hosle skole. Foto:

Av

Jeg har jobbet frilans som forteller og skuespiller i over 20 år, hatt forestillinger, fortellerstunder og forteller- verksted på over 1.000 skoler.

DEL

Denne høsten har jeg begynt å jobbe fast i et skolebibliotek i Bærum. Jeg jobber sammen med en skoleledelse og med lærere som vil noe mer for elevene.

Les også: Først sier de voksne at vi får firkantede øyne hvis vi ser for mye på skjerm, og så skal vi plutselig også lese alle bøker på iPad

Les også: Hvis dere skal ta bort bibliotekarene, da gir vi tilbake iPadene våre!

Les også: Rørende teknologioptimisme i Bærum

Her er det fantastiske muligheter. Her jobber jeg med leseglede, dikteglede og skriveglede.

Skolebiblioteket er en fantastisk arena med mange muligheter for opplevelse og læring. Bærum kommune har i en årrekke bygget opp skolebibliotek med stor kompetanse. Vil politikerne i Bærum virkelig kutte i dette tilbudet?

Jeg har ofte tenkt på hvor heldig jeg selv var som gikk på barneskole i Bærum. En kommune som har satset på at vi skal ha noe å leve for – kultur og skolebiblioteket har vært en selvfølge.

Ute på turné i Norge har jeg møtt elever og lærere som har vært sulteforet på litteraturformidling. Da jeg var ute med Djeveltanna, en maske- og fortellerforestilling basert på boken Djeveltanna til Gro Dahle, kom en gutt løpende bort etter forestillingen og sa: Den boken vil jeg lese!

Da gutten hadde gått ut, sa læreren: Den gutten har aldri hatt lyst til å lese én eneste bok, vi skulle hatt mer levende litteraturformidling i skolen.

Skolen hadde skolebibliotek, men bibliotekstillingen var så liten at det var ikke så mye rom for annet enn å rydde og holde orden i boksamlingen.

Læreren fortalte at elevene i kommunen skåret lavt på nasjonale prøver i leseferdigheter og sukket over at kommunen ikke så sammenheng mellom satsing på bibliotek, litteraturformidling, leseglede og leseferdigheter. Jeg har ofte møtt lignende hendelser.

Jeg kan tenke tilbake på høytlesning i biblioteket på Jong skole som ett av høydepunktene fra skoletiden. Det var et møte der kultur og eventyr lå i veggene. Skolebibliotekaren på Jong åpnet litteraturens verden for meg og mange.

Min viktigste jobb er å skape lyst og glede i skolen. Lyst i å oppleve og i å skape litteratur. Lyst til å lese, lyst til å dikte, lyst til å skrive.

Vi vet alle hvor mye enklere det er å lære eller jobbe når vi har lyst. Dette er en port som jeg og mine kollegaer i skolebibliotekene kan være med på å åpne. Vi sitter på en annen kompetanse enn lærerne.

Sammen med lærerne kan bibliotektjenesten jobbe aktivt for å åpne enda flere veier inn i litteraturen for elevene. Jeg skulle bare så gjerne hatt enda bedre tid til hver enkelt elev.

Nå ligger det an til at vi skal få kortere tid til hver elev. Skolebiblioteket er ikke lenger en selvfølge i Bærum.

I forslag til handlingsplan for Bærum kommune som det stemmes over nå på tirsdag, er det en reduksjon i skolebibliotekstjenesten. Dette vil gå ut over tid til litteraturformidling og prosjekter der leseglede, dikterglede og skriveglede står i fokus, og barna i Bærum kommune kommer nærmere situasjonen til den gutten som aldri hadde hatt lyst til å lese en eneste bok.

Jeg vil jobbe med å skape lyst. Glede i å oppleve litteratur. En glede som ofte fører til Lyst til å lese.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Min visjon er å åpne flest mulige øyne for alle de fantastiske verdener som kan befinne seg mellom to permer.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags