Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Bevar blåtrikken til Bekkestua

Ruter vil stanse trikkens linje 13 på Øraker, slik at den ikke lenger kjører til Bekkestua. – En dårlig idé, skriver innsenderne.

Ruter vil stanse trikkens linje 13 på Øraker, slik at den ikke lenger kjører til Bekkestua. – En dårlig idé, skriver innsenderne.

Foto: KARL BRAANAAS

Bærum Høyre mener det er en dårlig idé å stoppe blåtrikken på Øraker. 

Storstilt utvikling på Bekkestua, Lilleakerbyen og Fjordbyen Vest på Skøyen kombinert med bygging av Fornebubanen gir et helt annet kundegrunnlag enn i dag. I tillegg legger man ikke ned kollektivsatsing når vi står midt oppe i en klimakrise.

Nylig mottok Bærum kommune et brev fra Ruter. De har bestemt seg for å opprettholde at blåtrikken skal få sin siste holdeplass på Øraker fra 2024. 

Bærum Høyre mener dette er særdeles lite gjennomtenkt av Ruter, og oppfordrer både Ruter og Ruters eiere, Oslo kommune og Viken fylkeskommune, om å gå en runde til med denne saken.

Hovedargumentet til Ruter er at kostnadene ved å tilpasse de nye trikkene til linjenettet fra Jar til Bekkestua er for høye i forhold til kundegrunnlaget. 

Det blir meningsløst å basere en slik beslutning på dagens kundegrunnlag. Det foreligger flere steder langs traseen enorme utviklingsplaner, som vil øke kundegrunnlaget kraftig. 

Haakon Christopher Sandven og Siw Wikan representerer begge Høyre i Bærum kommunestyre. Wikan er også varaordfører.

Haakon Christopher Sandven og Siw Wikan representerer begge Høyre i Bærum kommunestyre. Wikan er også varaordfører.

FOTO: PRIVAT

La oss ta en trikketur, og se litt mer på hva som skjer:

Første stopp er Bekkestua. Bekkestua er under stor transformasjon, det bygges og skal bygges cirka 1.000 nye boliger bare i dette området. Kundegrunnlaget vil dermed se helt annerledes ut om bare noen få år. I tillegg planlegges nytt fotballstadion på Nadderud som vil kunne trekke enda flere tilreisende. Vi kan i denne sammenheng minne om at Bekkestua er definert som kollektivknutepunkt i kommunale og regionale planer på lik linje med Sandvika og Lysaker, det forplikter når det gjelder kollektivtilbudet og ikke på bare på utbyggingssiden.

Et par stopp lenger øst skal Lilleakerbyen bygges, et område som faktisk blir på størrelse med Bjørvika. Det kommer 2.000 nye boliger, næringseiendom og butikker. Fornebubanen får et eget stopp her hvor det er ventet opp til 24.000 passasjerer hvert døgn, i tillegg til at det blir flere avganger på både buss og tog. Det blir ett av landets viktigste kollektivknutepunkter.

Beveger vi oss enda noen stopp østover langs trikketraseen, kommer vi til Skøyen. Her har Oslo planer om storstilt utvikling i forbindelse med Fjordbyen vest. I en artikkel i Aftenposten nevnes det 15.000 nye innbyggere og 10.700 nye arbeidsplasser på Skøyen. Også her vil Fornebubanen få en holdeplass, og Skøyen stasjon blir et av de største kollektivknutepunktene i Oslo.

Man trenger ikke å se langt inn i krystallkulen for å skjønne at kundegrunnlaget langs trikketraseen blir noe helt annet enn det er i dag. I tillegg har både Bærum, Oslo og Viken vedtatt meget ambisiøse klimastrategier, der økt kollektivsatsing – ikke nedleggelse – er et viktig tiltak. 

Vi mener derfor at å legge ned Blåtrikken til Bekkestua vil være som å gå baklengs inn i fremtiden.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.