Dette er Budstikkas lederartikkel onsdag 2. mars 2016.

Eiendommen der stasjonen ligger, er hverken regulert til bensinstasjon eller andre forretningsformål. Da stasjonen ble etablert i 1999 – den gang med andre eiere og under navnet Jet – fikk den dispensasjon for åtte år frem til februar 2007.

Vil du svare på dette? Send inn leserbrev her

Nye ni år senere er fortsatt stasjonen i full drift, ifølge Bærum kommune uten at ny tillatelse er gitt.

Vi tror mange bilister i Asker og Bærum setter pris på den ubemannede stasjonen på Høvik, hvis mål er til enhver tid å tilby den billigste bensinen i distriktet. Andre har mindre til overs for ST1-stasjonen.

Les også: – Ulovlig drift av bensinstasjon i ni år

Beboere i området har bedt om at stasjonen må nedlegges på grunn av de trafikale forholdene driften fører med seg. De har fått støtte av Bærums folkevalgte.

– Stasjonen er helt malplassert, og jeg har sett trafikkaos der mange ganger, sa daværende leder av planutvalget Anne-Gerd Steffensen (H) da utvalget i 2010 vedtok at stasjonen skulle avvikles innen ti måneder. Likevel har altså driften fortsatt.

Den nye eieren ST1 Nordic klaget nemlig planutvalgets vedtak inn for Fylkesmannen, som mente at saksbehandlingen ikke holdt mål og opphevet vedtaket. I 2012 ba kommunen ST1 Nordic om å sende inn ny dispensasjonssøknad, men dette ble aldri gjort.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Ifølge selskapets direktør oppfatter ST1 situasjonen slik at de allerede har søkt om dispensasjon, og viser til at de har hatt løpende dialog med kommunen om bruken av eiendommen.

Selvsagt plikter enhver næringsdrivende å ha alle papirer og tillatelser i orden, men i denne saken blir det for enkelt å si at ST1 har drevet ulovlig på Høvik i ni år. Spesielt ettersom selskapet selv er klare på at de driver lovlig.

Det er grunn til å merke seg at reguleringssjef Kjell Seberg vedgår at administrasjonen ikke har fulgt opp saken etter at Fylkesmannen opphevet planutvalgets vedtak. Reguleringssjefen legger til at kommunen har langt etterslep i slike saker, og sier at det trolig finnes flere eksempler på næringsdrivende som ikke har papirene i orden.

I denne saken vil vi derfor anbefale Bærum kommune å være varsomme med å fastslå at ST1 driver uten tillatelse. I stedet bør kommunen gå i seg selv og undersøke hva som faktisk har vært gjort de siste fem årene. Skulle man komme til at ST1 ikke har det formelle i orden, må selvsagt forholdet følges opp som enhver annen ulovlighetssak.

Å sitte med hendene i fanget som tilskuer til det man måtte mene er ulovlig, bidrar ikke akkurat til å styrke inntrykket av kommunens evne til å håndheve lover og regler i plan- og byggesaker.

Dette er Budstikkas lederartikkel onsdag 2. mars 2016.