Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Bekkestua er ikke Øvre Hallingdal

– Bekkestua terminal fremstår som et svært godt kollektivtrafikknutepunkt. Bytte fra T-bane til trikk skjer over samme plattform, og gangavstanden er kun 6 meter. Dette vil Ruter endre ved å tilby en gangavstand på 400 meter og stor høydeforskjell mellom Øraker og Bjørnsletta, skriver innsenderen.

– Bekkestua terminal fremstår som et svært godt kollektivtrafikknutepunkt. Bytte fra T-bane til trikk skjer over samme plattform, og gangavstanden er kun 6 meter. Dette vil Ruter endre ved å tilby en gangavstand på 400 meter og stor høydeforskjell mellom Øraker og Bjørnsletta, skriver innsenderen.

Foto: OVE TØNNESEN

I 2017 fattet Akershus fylkesting vedtak om at trikken mellom Øraker og Bekkestua skal legges ned når nytt signalanlegg for T-banen tas i bruk. 

Dette skulle etter planen skje i 2024. Nå er dette utsatt til 2027 samtidig som planlagt åpning av Fornebubanen. 

Begrunnelsen fra Ruter var at det ikke vil være mulig å trafikkere strekningen med nye trikker som skal leveres de nærmeste årene. Det begrunnes blant annet med påstand om at det kreves spesiell kollisjonssikkerhet for å kjøre de nye trikkene på T-banestrekningen.

I ettertid er det stilt spørsmål om hvilke konkrete krav som stilles og hvilke muligheter som finnes som kan sikre trikk til Bekkestua også i fremtiden. 

Gjennom Oslopakke 3 har politikerne i Akershus brukt en halv milliard kroner på å etablere dette tiltaket som har bidratt til at Bekkestua terminal fremstår som et svært godt kollektivtrafikknutepunkt. 

Bytte fra T-bane til trikk skjer over samme plattform, og gangavstanden er kun 6 meter. Dette vil Ruter endre ved å tilby en gangavstand på 400 meter og stor høydeforskjell mellom Øraker og Bjørnsletta for reisende med barnevogn eller rullestol.

Både formannskapet i Bærum og bydelsutvalget i Ullern bydel i Oslo har fattet klare vedtak der de ber om ny behandling av saken og at muligheter til fortsatt drift etter 2024 klargjøres.

Saken er også reist av medlemmer av fylkestinget i Viken. Etter mye purring har nå fylkesråd Olav Skinnes (Sp) i Viken besvart henvendelsen, men i motsetning til Bærum kommune og Ullern bydel ser han ingen grunn til å reise saken på nytt. 

Han viser til tidligere argumentasjon fra Ruter og Sporveien som inneholder villedende og feilaktig informasjon. For å klargjøre sin personlige holdning til spørsmålet avslutter han sitt svar med:

«Fylkesrådet ønsker derfor ikke å be om ytterligere kostnadsberegninger og vurderinger knyttet til videreføring av trikketilbudet ved Bekkestua og Jar, og anser at kollektivtilbudet både med buss og T-bane er godt for dette området og er utvilsomt mye bedre en kollektivtilbudet i resten av Viken.»

Jeg håper resten av fylkesrådet og fylkestinget i Viken ikke aksepterer at de store investeringene som ble gjort for bare få år siden, kastes ut av vinduet, men ser at det er forskjell på behovene til kollektivtrafikk i Bærum og i Øvre Hallingdal.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.