Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Behov for mer kunst og kultur i skolen

– Kreativitet er blant «skills» som blir viktige i fremtiden, skriver innsenderen. Illustrasjonen er hentet fra en workshop på Henie Onstad Kunstsenter der barn skal ytre seg om det de har sett i en utstilling.

– Kreativitet er blant «skills» som blir viktige i fremtiden, skriver innsenderen. Illustrasjonen er hentet fra en workshop på Henie Onstad Kunstsenter der barn skal ytre seg om det de har sett i en utstilling.

Hvis fremtidens «skills» er kreative, hvorfor ikke mer kunst og kultur i skolen?

I en Facebook-gruppe kunst- og håndverkslærere deler, ber en fortvilt og nyutdannet, ifølge seg selv, mindre kreativ norsk- og samfunnsfaglærer tynt om hjelp. Læreren er tildelt kunst- og håndverksfag på 8. trinn denne høsten.

Den nyutdannede læreren er et klassisk eksempel på det Anne Bamford, australsk professor i kreativitet, peker på: mengden ufaglærte som blir satt til å undervise i praktiske og estetiske fag.

Bamford mener at absolutt alle lærere må ha kunst og håndverk i utdanningen sin. For ti år siden utga hun en rapport på oppdrag av Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, der hun validerte kunst- og kulturfag i den norske skolen. 

Hun fant gode intensjoner og pengebruk, men konkluderte med at kunstfaglig kompetanse synker hos norske lærere. Vi ikke er i stand til å oppnå ønsket læringsutbytte, og ingenting er endret siden rapporten kom ut.

Nesbru videregående i Asker var et kroneksempel da de la ned løpet Design og håndverk i 2016. Til tross for at faget ble fornyet til Håndverk, design og produktutvikling i 2019 og tilbys på henholdsvis Holmen og Rud videregående i Asker og Bærum, er det fortsatt kun fem skoler i hele Viken fylke som satser på kreative «skills». Det til tross for at kreativ næringsutvikling øker internasjonalt.

Annicken Dedekam Råge fra Asker er redaktør i kulturmagasinet PLNTY.

Annicken Dedekam Råge fra Asker er redaktør i kulturmagasinet PLNTY.

FOTO: PRIVAT

«Å mestre håndverk, engasjement og utholdenhet, forestillingsevne, evne til å uttrykke seg, observere, reflektere og sprenge grenser er essensen i læring», skriver den danske hjerneforskeren Kjeld Fredens. 

Det er også slik at Stem (Science, Technology, Engineering og Mathematics), grunnlaget for Pisa-testingen i norske skoler de siste 20 årene, utfordres. 

Nå ansetter selskaper som Google folk med «Arts» på CV-en, og Steam (Science, Technology, Engineering, Arts og Mathematics) har mer kraft. Kreativitet er blant «skills» som blir viktige i fremtiden og som blant annet Google ser etter når de ansetter nye folk.

Camilla Sune, visningsansvarlig på Henie Onstad Kunstsenter, mottar 80 klasser på 10. trinn årlig. Hun opplever at barn i dag nærmest har fått amputert evnen til å tenke selv, ha egne meninger og assosiere, som nettopp er viktig innen all læring og problemløsing. 

Hun lurer på hvem som har bestemt at et smilefjes eller et surt fjes er karakteren som skal avgjøre opplevelsen en elev har når de blir eksponert for kunst, og hvorfor elever nærmest får panikk om de må tegne et menneske. 

Lærere møter ofte uforberedt på hva som skal skje på kunstsenteret, de fleste overlater opplegget til Den kulturelle skolesekken. Kunst- og kulturopplæring foregår altså utenfor undervisningen. 

Kunst og kultur er «kosetimer»: Når elever og lærere ankommer museer for kunstopplæring er de dårlig forberedt eller ikke forberedt i det hele tatt.

Elever blir frustrerte når de må bruke fantasi og kreativitet. De kan ikke fungere uten en oppskrift.

Oppskrift var også det norsk- og samfunnsfaglæreren som skal undervise i kunst og håndverk på 8. trinn dette året, etterlyste. 

Uten mer kunst og kultur i skolen, synes ikke dagens lærere å kunne løse oppgaven. Og hvem i all verden skal utvikle elevenes kreative «skills» for fremtiden da?

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.