Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Behold felles inntakssone i Bærum

– I en rapport utgitt av Kunnskapsdepartementet topper Dønski topper den nasjonale statistikken for skolekvalitet, skriver innsenderne.

Foto: KARL BRAANAAS

Innføring av nærskoleprinsippet i Bærum kan rasere realfagstilbudet for halvparten av elevene i kommunen.

Innføring av nærskoleprinsippet kan føre til at tre videregående skoler i Bærum får en svær økning i antallet elever som trenger undervisning i realfag. 

Vi spør flertallet i fylkestinget, som vedtok ordningen, om disse skolene har fått ressursene de trenger for å ta imot elevene. Rektorer vi har vært i kontakt, med sier nei. Konsekvensen blir i så fall at nesten halvparten av elevene i Bærum får et betydelig redusert tilbud i realfag. 

Vi merker oss at høringsfristen er satt til 9. oktober, så vi ber om et raskt svar.

Etter mange år med felles inntakssone er det store ulikheter mellom de videregående skolene i Bærum.

Tall fra Utdanningsdirektoratet viser at Stabekk, Sandvika, Nadderud og Valler til sammen har 748 elever med realfag. På Eikeli, Dønski og Rosenvilde er totalantallet 178. 

Om man tar utgangspunkt i det totale antall elever som går på hver skole, sogner omtrent 40 prosent av elevene i Bærum til de tre siste. Her blir de avspist med en femdel av kommunens samlede tilbud i realfag. 

I regjeringens realfagsstrategi kan vi lese at det er i nettopp disse fagene at behovene for bedre undervisning er størst.

Vi gjør Eikeli, Dønski og Rosenvilde en stor urett om vi kaller dem B-skoler. I en rapport utgitt av Kunnskapsdepartementet i 2016 topper Dønski topper den nasjonale statistikken for skolekvalitet, mens Eikeli scorer hakket bedre enn Nadderud og Valler. 

Vi leser også at forskjeller i avgangskarakterer tilsvarer de man hadde fra ungdomsskolen. 

Lærerne på Dønski er sikkert like gode som de på Valler, men høy skoletetthet og felles inntakssone har gitt oss spesialiserte skoler. I så måte er Valler, Nadderud og Sandvika kommunens realfagsskoler.

Eksamenskarakterene på realfagsskolene er høyere. Vi kan selvsagt utjevne forskjellen ved å flytte elevene til skoler med lavere snitt. Men om ikke faglærere følger med på lasset, vil mange elever prestere dårligere. Hvis vi flytter lærere, risikerer vi å ødelegge noen av landets beste offentlige realfagsskoler. 

Eiere av privatskoler står klare til å overta. Taperne blir elevene fra hjem med svakere økonomi.

Med nærskole tilstreber man at videregående skoler blir så like som mulig. Er det egentlig en fordel? 

Sykkelavstanden mellom de videregående skolene i Bærum er mindre enn en halvtime. Er det et problem at bare noen av dem har idrettslinje? Skal postnummeret hindre en fremtidig Ada Hegerberg fra å søke seg til skolen med de beste fotballtrenerne? 

Flertallet i fylkestinget skjønner at det siste blir feil. Derfor gjør de unntak for elever «som deltar i idrett eller kulturaktiviteter på høyt nivå». Er det uakseptabel elitisme om man følger samme tankegang for ingeniørtalentene? Husk at det er de som i neste omgang skal sørge for det grønne skiftet.

Vi tror at flertallet i fylkestinget ønsker det beste for elevene i Bærum, men innføring av nærskoleprinsippet vil skape A- og B-soner for realfag. Ikke alle skal bli ingeniører, men bosted og økonomi bør ikke være begrensninger. 

Derfor ber vi pent om at vi får beholde felles inntakssone.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.