Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Behold bibliotekaren

DIGITALT: – Digitalisering kan gi gode verktøy, slik tanken er med iPad for hver elev i skolen, men kan aldri erstatte det analoge, skriver innsenderen.
DIGITALT: – Digitalisering kan gi gode verktøy, slik tanken er med iPad for hver elev i skolen, men kan aldri erstatte det analoge, skriver innsenderen.

Bærumsskolen. Det sies at for å være gode medmennesker trenger vi skjønnlitteraturen.

Jeg vil også si; vær medmenneske, treng bibliotekaren!

Les også: Politikerne skjermer skolebibliotekene – stopper kutt

Les også: Skolebibliotekene skal ikke forsvinne

Les også: Hvis dere skal ta bort bibliotekarene, da gir vi tilbake iPadene våre!

Da jeg fikk vite at det var planer om å kutte i skolebibliotekene i Bærum, kjente jeg umiddelbart temperaturen stige innvendig.

Og vantro leser jeg at digitalisering får skylden. Som mor i Bærumsskolen gjør dette meg opprørt.

Det er i senere tid skrevet flere innlegg fra både barn og voksne som taler varmt for å beholde skolebibliotekene i Bærum.

Jeg slutter meg til dem alle, og jeg har FAU ved Storøya skole i ryggen.

Det viktigste argumentet er kanskje at bibliotekaren er en helt spesiell bidragsyter for å skape leseglede hos barna.

Uten leseglede leses det ikke, læres det ikke. Gjennom lesing utvikles kunnskap om seg selv og andre, empati og forestillingsevne, sosial og kulturell kapital, evne til avslapning og humørregulering.

Ny forskning (se Lesesenteret/Universitetet i Stavanger) viser at leseferdighetene svekkes ved å lese på skjerm. Viktige kognitive prosesser for «dyplesning» står i fare samtidig som vi beveger oss stadig mer inn i digital lesemodus.

Alle resultater i nyere internasjonal forskning går i favør av papiret.

I vår tids svermeri for alt det digitale står vi ved terskelen til å havne i en kategori som «velutdannede barbarer», for å bruke et uttrykk av forfatteren Doris Lessing.

Det er på sin plass å få opp kunnskap om kritisk tenkning i vår kommune, ikke minst når både dybdelæring og livsmestring nå er begreper for kvalitet i Bærumsskolen.

Digitalisering kan gi gode verktøy, slik tanken er med iPad for hver elev i skolen, men kan aldri erstatte det analoge – det digitale har ingen karisma, slik kulturfilosofen Byung-Chul Han sier det.

La oss ikke gå i fella og forvente mindre av hverandre når vi forventer mer av teknologi.

Det er ingen motsetning mellom å utvikle skolen digitalt og å beholde et godt bibliotek. Tvert imot bør biblioteket styrkes med de unike mulighetene som ligger i et slikt rom i skolen.

For eksempel ved å se bibliotekaren som en informasjonsspesialist, slik det tenkes i New Zealand. En stor ressurs for de allerede pressede lærerne.

Effektivisering kan fort vise seg å bli en byrde om den ikke er jordet der det faktisk skal effektiviseres. Å være innovativ er positivt, men ikke om vi ignorerer hva vi rokker ved når vi skaper nytt.

Hvis vi forhaster oss med nedskjæringer nå, viser vi ikke annet enn at vi lar oss beruse av innføringen av det digitale. Ikke la oss bli så bevisstløse at vi mister evnen til å bedømme rusens konsekvenser.

Det er for meg tydelig at det nå haster med å forankre skolebibliotekene på nasjonalt nivå. Da ville vi unngå denne uforutsigbarheten.

Vår fragmenterte tid trenger et godt skolebibliotek. En slik investering hører hjemme i et moderne, og forhåpentligvis kontinuerlig demokratisk, læringsmiljø.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

La oss beholde bibliotekaren vår!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.