Distraksjonsverktøyet i Bærumsskolen

NETTBRETT: -iPadene som elevene på ungdomsskolen, er med noen modifikasjoner helt åpen for nettilgang og for alle nedlastbare apper, skriver Bærum-lektor Peter A. Stivang.

NETTBRETT: -iPadene som elevene på ungdomsskolen, er med noen modifikasjoner helt åpen for nettilgang og for alle nedlastbare apper, skriver Bærum-lektor Peter A. Stivang.

Av

Hvor går grensen mellom et læringsverktøy og et ikke-faglig lekeverktøy – eller et distraksjonsverktøy – som hindrer fremfor å tilrettelegge for læring?

DEL

Svaret på det er enkelt. Det kommer an på verktøyets egenskaper, og i denne sammenheng – verktøyets apper og nettilgang.

Les også: Læring i det 21. århundre

Les også: Enda mer tvangsdigitalisering?

Les også: Tvangsdigitalisering av Bærumsskolen

iPadene som elevene på ungdomsskolen i Bærumsskolen har fått utlevert, er med noen modifikasjoner helt åpen for nettilgang og for alle nedlastbare apper.

Det eksisterer altså ikke et effektivt nok nettfilter på min skole som gir nok begrensninger på hvilke apper elevene kan laste ned på sitt læringsverktøy, som de har fått til låns fra Bærum kommune.

Dette er problematisk for elevenes læringsprosess.

Det sies at dagens ungdommer er mestere i å multitaske, men dette er en sannhet med modifikasjoner.

Når elevene blir bombardert med meldinger eller snapper på sitt læringsverktøy i sin arbeidsprosess, går dette ut over læringen.

Dette synes jeg og mine kolleger er problematisk. Derfor maser vi hver eneste uke, ofte daglig, om at elevene skal skru av pushvarslene. Noen gjør dette.

Hovedproblemet sett fra lærernes ståsted er at læringsverktøyet er fullastet med private apper av alle slag; sosiale medier og spill som alle gir beskjed når noe nytt har skjedd, eller hvis appene selv opplever å være inaktive for lenge.

Dette går ut over den dype refleksjonen som trengs for å trenge inn i stoffet, eller dybdelæringen, som Ludvigsen-utvalget (NOU 2015:8) og den nye læreplanen fra 2020/2021 fokuserer på.

Dette kan ikke forsvares.

Hva kan jeg som lærer gjøre med dette?

Jeg kan be foreldrene sette på foreldrekontroll, men gjør foreldrene dette? Mindretallet, ja.

Kjenner jeg til appen «Classroom» som gjør meg i stand til å overvåke elevenes aktiviteter på deres iPader? Ja. Har jeg blitt kurset i bruk av denne? Nei.

Er jeg en vandrer i klasserommet? Ja.

Er jeg rask nok til at elevene ikke kan switche bort fra siden de nettopp var på? Nei.

Kan jeg sjekke elevens siste aktiviteter på iPaden. Ja.

Hva fører i så fall dette til? En form for konfrontasjon, anmerkning, e-post til foreldre.

Er dette egnet for det gode møtet mellom lærer og elev? Ikke nødvendigvis.

I det ene øyeblikket opplever jeg meg selv som lærer, og i det neste som en vandrende digital vaktbikkje.

På tross av at jeg smiler og prøver å bevare den gode relasjonen med elevene, er det frustrerende.

Men det var ikke poenget. Poenget er elevens manglende konsentrasjon og fokus for dybdelæringen, landets nye hovedsatsingsområde for elevene. Og det på grunn av deres eget læringsverktøy.

Vil jeg iPaden til livs? Nei.

Skolen er på noen områder bedre med verktøyet enn hva den var uten, på tross av at det åpenbart skaper større sosiale forskjeller.

Jeg forstår at elever som strever med motivasjonen sin, vil kunne trigges positivt av en iPad som arbeidsverktøy, men jeg erfarer også hver eneste dag at elever som allerede strever med fokus og konsentrasjon, ikke har godt av å få utlevert et distraksjonsverktøy som de har få forutsetninger for å kunne håndtere.

Min påstand er at det er flere av de faglig svakere elevene som nå blir skjøvet ytterligere ut av sitt læringsspor, enn det er elever i denne gruppen som blir motivert til å jobbe mer.

Hva må til?

Undervisningen må observeres og evalueres i mye større grad enn det som hittil er blitt gjort, både internt og eksternt på de ulike skolene.

Nettbrettene må stenges for annet enn læringsfremmende apper. Hvorfor skal elevene ha Snapchat på læringsverktøyet sitt?

Og så må skolenes nettilgang begrenses (nettfilter) slik noen skoler allerede har gjort.

Lærerne i Bærumsskolen må få bedre opplæring i å håndtere dette verktøyet før de neste elevene er på plass, allerede til høsten. Det gjelder også alle andre steder som bruker verktøyet.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

I en digital utviklingsprosess må den digitale pedagogikken videreutvikles hos alle involverte lærere, skal man lykkes.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags