Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Bærum, en bilsmart kommune?

– Som nylig hjemvendt bæring fra Oslo har jeg ingen planer om å gå tilbake til eget bileierskap, skriver MDG-medlem Axel Klanderud.

– Som nylig hjemvendt bæring fra Oslo har jeg ingen planer om å gå tilbake til eget bileierskap, skriver MDG-medlem Axel Klanderud.

FOTO: PRIVAT

Visste du at en gjennomsnittlig bil står ubrukt 95 prosent av tiden? Tallet høres ved første øyekast høyt ut, men gir kanskje mer mening når man tenker over at mange av oss eier biler som står parkert brorparten av tiden når man ikke pendler til jobb, skal på butikken, på fritidsaktiviteter eller på hytta.

Samtidig er det ingen hemmelighet at transportvaner må endre seg for å imøtekomme utfordringene kloden står overfor. Det medfører hovedsakelig økt bruk av kollektiv på bekostning av bil i de delene av landet hvor det er mulig, men det betyr heller ikke at bilen skal helt bort. For bilen har en rolle for mange enten det er i jobbsammenheng, turer til hytta eller ærender i hverdagen.

En måte vi kan forene behovet for bil med behovet for økt bærekraft er bildeling. Bildelingstjenester gir oss muligheten til å øke ressurseffektiviteten til biler drastisk når de ikke blir stående ubrukt og heller brukes kontinuerlig av abonnentene. 

Da kan vi ha samlet færre biler, men oppnå mange av de positive effektene som antall biler i dag gir oss.

Personlig har det vært befriende å gå fra et liv med bil til et liv uten bil, med bruk av bildeling når det passer meg, og som nylig hjemvendt bæring fra Oslo har jeg ingen planer om å gå tilbake til eget bileierskap. 

For bildeling har vært befriende for lommeboken og har medført mindre stress når jeg ikke behøver å ta meg av EU-kontroll, leie av parkering, vedlikehold og andre løpende utgifter knyttet til bilen.

Jeg mener politikere bør tilrettelegge mer for bildeling. Derfor er jeg glad for at mitt eget parti, MDG, går inn for å gi insentiver til bruk av bildeling, for eksempel gjennom momsfritak for elbiler brukt til bildeling, senere innfasing av engangsavgifter enn for privateide biler og billigere leie av parkeringsplasser. 

For når politikerne legger rammevilkårene til rette, vil det bli lettere for delingstjenester å etablere seg i nærheten av der du bor.

Bærum MDG ønsker også å tilrettelegge ved designerte parkeringsplasser for bildeling samt bildeling i planprosesser og Bærums arealstrategi. 

Får man da gjennomslag nasjonalt for å legge gode vilkår til rette for næringen samtidig som lokale politikere følger opp, kan det bli et svært godt supplement i mange kommuner, og Bærum er ikke et unntak her.

Det må til slutt sies at bildeling ikke vil være tilstrekkelig for alle, enten det er fordi man har fysiske utfordringer eller er helt avhengig av bil til jobb som er uten kollektivforbindelse. 

Men mange av oss bør heller ikke se bort fra at bildeling kan være et positivt supplement i hverdagen som gir mulighet til å bruke bil når man ønsker det og i samme slengen kan gjøre hverdagen litt enklere, litt mer bærekraftig og litt mindre stressende.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.