Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Bæringer bryr seg om havet

En stor takk til alle som har bidratt til årets TV-aksjon! Bærum har fått sitt beste resultat noen gang. Over 7 millioner kroner er til nå samlet inn takket være innbyggere, skoler, barnehager, bedrifter, organisasjoner, frivillige og ildsjeler. 

På grunn av koronapandemien er det en litt annerledes TV-aksjon i år, uten tradisjonelle bøssebærere på dørene. Det er flott å se at Bærums-samfunnet likevel har engasjert seg stort i årets aksjon gjennom digitale løsninger.

Pengene dere har bidratt til å samle inn, går til WWF Verdens naturfonds arbeid for å bekjempe plast i havet. De skal ta tak i problemet der det er størst, og etablere og forbedre avfallssystemer for mer enn 900.000 mennesker. Det kan bidra til å redusere utslipp av plast til elver og hav med 7.000 tonn årlig.

Bærumssamfunnet har vist at plast i havet er et problem vi ønsker å ta tak i. Bærum er en klimaklok kommune og har de siste årene hatt økt fokus på tiltak for å redusere plast på avveie.

Bæringer, skoler, næringsliv og organisasjoner har engasjert seg i strandryddedager og deltatt på ryddeaksjoner på øyer og langs vassdrag. Denne høsten har dykkere fra Røyken, Drammen, Kongsberg, Eiker og Indre Oslofjord ryddet opp over 3 tonn søppel fra sjøbunnen, sammen med kommunen. Jeg ønsker å takke for et fantastisk engasjement.

Ifølge WWF kommer 80 prosent av søppelet som havner i havet fra aktivitet på land. Det er derfor viktig at vi alle tar grep. Både gjennom å engasjere oss i ryddedugnader og årets TV-aksjon, men også gjennom små grep i hverdagen – som kildesortering og mindre bruk av engangsplast og plastposer.

Årets TV-aksjon er ikke over helt enda, og det er fremdeles mulig å gi ved å vipse til 2133 eller gå inn på www.blimed.no. Endelig resultat blir først klart i desember. En stor takk til alle som bidrar til et hav av muligheter!

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.