Hvorfor bygge på Avtjerna?

OMRÅDET: Det planlagte byggeområdet Avtjerna ligger langs E16 mellom Skui og Sollihøgda.

OMRÅDET: Det planlagte byggeområdet Avtjerna ligger langs E16 mellom Skui og Sollihøgda.

Av

Bærum kommune sliter med å få stasjon på Avtjerna. Men hvorfor i all verden skal kommunen bygge der?

DEL

Per dato ønsker kommunen, som har lagt til grunn i sine bebyggelsesplaner, at Fornebu, Lysaker og Sandvika skal bebygges med noen tusentalls boliger.

Les også: Vurdering av Avtjerna

Les også: Ba departementer om Avtjerna-stasjon

Les også: Industrien til Avtjerna

I tillegg dukker det sikkert opp private forslag om utbygging på Bekkestua, Høvik, Stabekk, Jar, Eiksmarka og Fossum.

Kommunen trenger ingen «Pluss-By» på Sollihøgda, men et styrket Sandvika sentrum, eller skal Storsenteret fortsatt være kommunens midtpunkt?

Selv etter at Andenæsgruppens utbyggingsplaner er gjennomført, blir sentrum for lite til å kunne betjene etterspørsel av ulike næringer og tjenester totalt.

Kommunen må å ta i bruk Engervannet som bebygges med høyhus, som etter hvert blir mer vanlig i ny bebyggelse. Her kan det bo inntil 10.000 personer samt legges næringer og sosiale tjenester som fullt ut betjener det befolkningen i Sandvika og omegn trenger.

Høyteknologibedrifter lokaliseres til sentrum i Engervanns-bebyggelsen. Da trengs hverken flytting av markagrensen eller nye industriområder samtidig som vi sparer innmark og utmark.

Jeg la i mars i fjor frem et skisseforslag om slik utnyttelse av Engervannet. Forslag fikk totalt sett meget god respons, og enkelte ville kjøpe de øverste etasjene.

En lunken holdning fra kommunen og krav om ikke høyere enn 16 etasjer (Andenæs i sentrum) resulterte i mindre interesse for å delta i å fremlegge en privat reguleringsplan.

Kommunens foreliggende utbyggingsplaner resulterer i en befolkning på nærmere 200.000 personer i Bærum. Det tilsier at ytterligere bebyggelse i kommunen ut over det bør begrenses til sentrum.

Siden Ringeriksbanen omfatter tunnel gjennom Lommedalen med stopp på Sundvollen er det mer relevant at større og mer omfattende bebyggelse flyttes til områdene rundt Sundvollen til langt lavere kostnader enn tilsvarende på Avtjerna. På Sundvollen stopper toget når Ringeriksbanen er gjennomført.

Utbyggere burde droppe Avtjerna og ta kontakt med Hole kommune.

Straks Europaveien mellom Sandvika og Hønefoss er ferdig, har innbyggerne på Sundvollen glimrende muligheter til å velge arbeids- og handlested enten i Sandvika, Hønefoss og Oslo.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Alle stedene vil da ha greie adkomstmuligheter uansett kommunikasjoner (bil, buss, tog). Så hva venter utbyggere på?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags