Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Askers tilslutning til ordføreravtalen med EU

KRITISK: – Denne type vedtak bidrar til at man mister respekten for det som skal være Askers høyeste politiske organ, skriver Asker Frps leder Trond Ellingsen.

Kommunestyret i Asker fattet 13. november et vedtak som synes å ha gått under radaren til Budstikkas og Askers innbyggere, men som kan få store konsekvenser for oss alle om vi skal ta vedtaket alvorlig.

Og det må vi jo i utgangspunktet gjøre.

Les også: EU-debatt i kommunestyret i Asker

Les også: Global oppvarming: Hva dreier det seg egentlig om?

Da ga nemlig kommunestyret Askers ordfører Lene Conradi fullmakt til å underskrive EU-kommisjonens ordføreravtale for klima og energi.

Denne avtalen pålegger Asker kommune å redusere utslipp av klimagasser innenfor Askers grenser, i praksis CO2, med 40 prosent i 2030. Ikke beregnet ut fra dagens utslippsnivå, men fra utslippsnivået i 1990.

Dette ble vedtatt nærmere kl. 23.00 en tirsdags kveld etter et langt møte og på et tidspunkt representantene nok helst ville hjem.

Spesielt mye debatt om forslaget ble det derfor ikke. Kun Asker Frps fem representanter stemte imot.

Det hadde vært en fordel om det på forhånd ble fremlagt en konsekvensanalyse før denne type vedtak ble fattet.

Men i likhet med alle andre tiltak som begrunnes i den såkalte Parisavtalen og ønsket om å redde verden, så gjøres ikke det. I stedet roper man halleluja og soler seg i sin egen glans mens vingene vokser ut på ryggen.

La oss se på hva dette vedtaket innebærer i praksis:

For det første – for å vite hva utslippsnivået skal være i 2030 når det vedtas en 40 prosent reduksjon fra 1990-nivået, så må man selvfølgelig først vite hva utslippene var i 1990.

Og siden vi snakker om utslipp innen Askers grenser så må vi se på utslippene på bakkenivå. Hva som er i atmosfæren over oss er irrelevant, den er jo felles for oss alle.

Dernest må vi se på befolkningsutviklingen i Asker, det er jo innbyggernes virksomhet som slipper ut CO2. I 1990 var antall innbyggere i Asker cirka 40.000, i dag er vi cirka 60.000. Hva den vil være i 2030 i «gamle» Asker vet vi selvsagt ikke, men Asker er en tilflyttingskommune.

Det er derfor grunn til å tro at utslippsnivået i dag kan være en god del høyere enn det var i 1990, men heller ikke de tallene kjenner vi.

Hvis min antagelse er riktig, må utslippene vesentlig lenger ned enn 40 prosent regnet fra dagens nivå. Til sammenligning er det åpenbart at en av landets fraflyttingskommuner lett kan oppfylle 40-prosentmålet gjennom reduksjon i folketallet alene.

En vesentlig bidragsyter til utslipp av CO2 i Asker er selvsagt trafikken på E18. Selv om bilparken i dag er vesentlig renere enn den var i 1990, og renere kommer den til å bli, så vil trafikkmengden alene bidra til et fortsatt høyt utslipp.

E18 er stort sett en gjennomfartsvei, og kommunestyret i Asker kan ikke vedta at trafikken på E18 skal reduseres for å oppfylle ordføreravtalen med EU.

Denne type vedtak bidrar til at man mister respekten for det som skal være Askers høyeste politiske organ.

Man kan ikke beslutte noe slikt uten en konsekvensanalyse, og uten å ha noen som helst idé om hvor mye utslippskuttet i Asker skal være basert på dagens utslippsnivå, og hvordan det er tenkt at vi skal oppnå dette målet.

Dette har Askers innbyggere krav på å få vite.

Dette er derfor enda et eksempel på meningsløs symbolpolitikk for å redde verden generelt og Asker spesielt.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Men det kommer helt sikkert noen hyggelige seminarer ut av det, der ordføreren kan diskutere med sine ordførerkolleger i EU hva man skal gjøre med disse høyrepopulistene som stiller vanskelige spørsmål og på den måten ødelegger den kollektive kosen.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler