Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Askerparken kan reddes

– Betongbroen over Drengsrudbekken fra Drammensveien til Askerparken ble bygget på dugnad som en storslått inngang til folkeparken i 1961. Bildet er tatt 16. mai 2021 og vitner, tross forfall, om broens fordums prakt, skriver innsenderen.

– Betongbroen over Drengsrudbekken fra Drammensveien til Askerparken ble bygget på dugnad som en storslått inngang til folkeparken i 1961. Bildet er tatt 16. mai 2021 og vitner, tross forfall, om broens fordums prakt, skriver innsenderen.

Foto: STEIN TYRDAL

Askerparkens venner stiftes 27.05.2021. I formålsparagrafen står det: 

«Den vil arbeide for i størst mulig grad å oppnå foreningens visjon om å skape en sentral park i Asker sentrum med Frognerparken i Oslo og Central Park i New York som ideal der idrett, mosjon, lek og kultur forenes i et felles grønt uterom til glede for innbyggere i alle aldre.»

Ingen av parkene ble utviklet uten kamp. På grunn av politisk vanskjøtsel var Central Park på 1970-tallet forsøplet, nedtagget og full av narkotika, og kriminaliteten blomstret.

På samme tid vedtok bystyret i Oslo å legge en firefelts motorvei gjennom Frognerparken.

I dag er det vanskelig å tro at Central Park har vært en svinesti, og alle tror at historien om bystyrevedtaket i Oslo er en spøk.

Central Park ble reddet ved at det ble etablert en stiftelse, privat sektor stilte opp, donasjoner ble gitt og trygge rom etablert. 

I Oslo ble Frognerparkens venner ble etablert. Foreningen fikk stoppet motorveien etter hard en kamp. Foreningen har fra sponsorer skaffet 25 millioner kroner som blant annet er brukt til innkjøp av skulpturer, etablering av besøkssenter, juletre ved hovedinngangen og et fabelaktig rosarium i Triangelparken. Frognerparken er Norges mest besøkte turistattraksjon.

For all god byutvikling må mennesket stå i sentrum, skriver riksantikvar Hanna Geiran i Aftenposten i april i replikken «Nå blir byutvikling allemannseie» og fortsetter: «For hva slags steder vi ønsker å bo, bør vi alle ha en mening om.» Og: «Vi kan skape byrom som bidrar til det gode liv for befolkningen – eller ikke. Derfor bør alle tenke over hva slags by de vil bo i, og argumentere høyt og tydelig i samfunnsdebatten.»

Vi har tenkt. Nå argumenterer vi høyt og tydelig: Fremtidige generasjoner fortjener at vi gjør som Oslo på 1970-tallet. Der lot de være å bygge motorvei. Vi bør la være å bygge boligblokker i Askerparken. 

For våre barn og barnebarns skyld skal vi ikke bare bevare Askerparken, men utvikle den. Askerparken kan bli for Asker hva Frognerparken er for Oslo og Central Park er for New York.

Det er så verdifullt at verdien ikke kan måles i penger. La oss ikke bli en kommune som vet prisen på alt, men ikke verdien av noe. 

Likevel, kanskje kan det lønne seg økonomisk også? Er det ikke de grønne aksjene som har steget mest det siste årene? Kan Askerparken bli en turistmagnet for hele landet? Hva vil en sentral park i Asker generere av turistinntekter?

Betongbroen over Drengsrudbekken fra Drammensveien til Askerparken ble bygget på dugnad som en storslått inngang til folkeparken i 1961. Bildet her er tatt 16. mai 2021 og vitner, tross forfall, om broens fordums prakt.

Skal en park overleve og utvikles, trengs en visjon. Vår visjon er at Asker får sin «Frognerpark».

Vedtak om å bygge ned Askerparken med boligblokker vil om 50 år måtte oppleves som en spøk. Nå når arealplanen skal vedtas i løpet av året, må vi alle bidra med å åpne øynene til våre folkevalgte så de virkelig ser alle de fantastiske mulighetene området byr på. 

Det er nå kampen for Askerparken virkelig starter. Er du med?

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.