Mer kraftfull handling kreves

VENSTRE-POLITIKERE: – Asker kommune har alle forutsetninger for å være en pådriver i det grønne skiftet. Vi er en rik kommune i verdens rikeste land. Vi er en kompetent kommune, skriver fra venstre Njål Vikdal, Marit H. Meyer og Jostein F. Tellnes, Asker Venstre.

VENSTRE-POLITIKERE: – Asker kommune har alle forutsetninger for å være en pådriver i det grønne skiftet. Vi er en rik kommune i verdens rikeste land. Vi er en kompetent kommune, skriver fra venstre Njål Vikdal, Marit H. Meyer og Jostein F. Tellnes, Asker Venstre. Foto:

Av

Klima. Askers utfordring i klimaarbeidet er å la handling følge ambisjon.

DEL

Det har den siste tiden vært en rekke viktige innlegg om global oppvarming og konsekvensene for Asker kommune.

De viser at vår kommune etter hvert har et godt plan- og rammeverk for å nå viktige miljømål.

Les også: Global oppvarming: Hva dreier det seg egentlig om?

Les også: Misforstått av Conradi om oppvarming

Les også: Hva dreier det seg om? del II

Vi legger regional areal- og transportplan til grunn i arealpolitikken med vekst ved kollektivknutepunktene som prinsipp.

Vi har i fellesskap, og med tverrpolitisk enighet, vedtatt en klima- og miljøplan som setter mål innen alt fra reduksjon i klimautslipp, forhindring av plastforsøpling og ivaretagelse av naturmangfoldet.

Vi har bred enighet om behovet for bedre kollektivløsninger.

Den kanskje viktigste politiske skillelinjen i klimaarbeidet i Asker handler om tempoet i de nødvendige omstillingene i det grønne skiftet og viljen til å gjøre unntak fra reglene.

La oss nevne noen eksempler.

Samordnet areal- og transportplan sier at større utbygginger skal skje ved kollektivknutepunktene. 59 boenheter i blokk i Blakstadmarka blir da feil sak å innvilge unntak fra hovedregelen om fortetting ved knutepunktene. Det gir mer bilkø på Røykenveien for dagens bilister og busspassasjerer.

Når vi vet at parkering er ett av de sterkeste virkemidlene for å redusere bilkø ved kollektivknutepunktene, så blir Askers manglende vilje til å fjerne minimumsnormen for antall parkeringsplasser for leiligheter i sentrum feil. Askers minimumsnorm for enhver ny boenhet i Asker betyr at man må regne med kostnad til biloppstillingsplass når man kjøper leilighet selv om man ønsker å klare seg uten egen bil. Dette bidrar også til å øke prisene på små leiligheter og gir oss en mindre sosial boligprofil.

Når vi vet at klimautslippene fra bygg og anlegg står for en betydelig andel av de samlede utslippene, så er det en tapt mulighet når nye Risenga ungdomsskole bygges konvensjonelt med stål og betong. Røyken kommune bygger sin nye Sydskogen skole i massivtre og som Nordens første svanemerkede skole med høye miljømessige standarder i både konstruksjonen og på byggeplassen.

Likeledes kan det bli en tapt mulighet når ny Risenga ishall planlegges å bygges i stål og betong med aluminiumsplater på fasaden. I Sandefjord bygges den nye idrettshallen i massivtre. Vi har fått til en klar miljøprofil på Holmen svømmehall og Kistefossdammen barnehage, men vi må bli bedre til å gjøre dette for alle nye bygg.

Dette var kun en liten håndfull eksempler.

Asker kommune har alle forutsetninger for å være en pådriver i det grønne skiftet. Vi er en rik kommune i verdens rikeste land. Vi er en kompetent kommune. Og vi har innbyggere og velgere som er motivert for at Asker skal være en spydspiss i klimakampen.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Da må vi ikke bare sørge for ambisiøse mål. Asker må også la handling følge ambisjon.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags