Asker i grått, hvitt og svart

FÅR KRITIKK: – Ved å søke på «Asker kommune» kommer de inn på en grå nettside med bilde av noen mennesker som er mest opptatt av hverandre bak en slør av tåke. Teksten på siden handler om «Plan, bygg og eiendom», «Avfall og gjenvinning» og andre byråkratiske betegnelser, skriver innsenderen.

FÅR KRITIKK: – Ved å søke på «Asker kommune» kommer de inn på en grå nettside med bilde av noen mennesker som er mest opptatt av hverandre bak en slør av tåke. Teksten på siden handler om «Plan, bygg og eiendom», «Avfall og gjenvinning» og andre byråkratiske betegnelser, skriver innsenderen. Foto:

Av

Asker. I vår nye innføringsbok i PR og kommunikasjon bruker vi Asker kommunes nettside som et eksempel på en grå nettside som hverken skaper nærhet eller positive assosiasjoner.

DEL

Altfor mange offentlige nettsider og førstesider er dørgende kjedelige, uten bilder og farger.

Det virker som om mange har glemt at nettsider skal skape entusiasme og identifikasjon.

Kommuners nettsider bør kunne være med på å bygge samhold og symbolisere det gode liv i kommunen.

Slik nettsiden til Asker kommune ser ut i dag, er den hverken med på å bygge samhold eller symbolisere attraktivitet.

Forskning gjennomført av Maria Isaksson fra BI og Poul Erik Flyvholm Jørgensen fra Universitetet i Århus viser at publikum vil være mer positivt innstilt til det en kommune gjør og sier, hvis de kan identifisere seg med den, og hvis nettsiden gir dem positive tanker om kommunen.

Det er riktig at publikum skal finne statisk informasjon om organisasjonen, dens produkter og tjenester og kontaktinformasjon lett tilgjengelig på en nettside.

Men det virker som om disse generelle rådene blir tatt for bokstavelig.

Tenk deg en familie som har planer om å flytte og vil undersøke om hvordan livet deres kan bli i Asker.

Ved å søke på «Asker kommune» kommer de inn på en grå nettside med bilde av noen mennesker som er mest opptatt av hverandre bak en slør av tåke.

Teksten på siden handler om «Plan, bygg og eiendom», «Avfall og gjenvinning» og andre byråkratiske betegnelser. Er det det denne familien er ute etter når de tenker på å flytte til Asker?

Nei, jeg tror det heller er ro, trygghet og en passende avstand til Oslo som kan være grunnen til at de ønsker å flytte.

Asker er ikke spennende og pulserende som Oslo, men heller litt traust og stille, hvor det kan være trygt og godt for barn å vokse opp.

Kommunale nettsider er generelt mer opptatt av enveis informasjon enn dialog og deltagelse – så også Asker kommunens nettside.

På nettsiden finnes dokumenter både før og etter kommunale møter. Men de er vanskelig å finne frem til, og de er ikke presentert på en måte som innby til dialog og deltagelse.

Det er heller ingen hint om hvilke debatter som er aktuelle eller noen nyheter om hva som diskuteres. Dette overlates til lokalavisen, som gjør vurderinger ut fra hva et større publikum kan være interessert i.

Når Budstikka tar opp noe som berører kommunens styre og stell, finnes det ingen informasjon om dette på nettsiden til kommunen. Nettsiden er fortsatt like grå og statisk, som om verden var akkurat den samme som i går.

Her kunne kommunen benyttet sjansen Budstikka gir dem til å involvere flere i debatten og gi mer bakgrunn for diskusjonen og henvist til dokumenter for den spesielt interesserte.

Snart vil Asker kommunes nettsider få mange nye besøkende fra Hurum og Røyken. Mange vil oppleve at avgjørelser og tjenester har blitt flyttet ut fra deres lokalsamfunn til det mer fremmedgjørende, urbane Asker.

Da må nettsiden signalisere noen kjerneverdier den nye kommunen kan prøve å etterleve: tilhørighet, gode tjenester og et åpent lokaldemokrati for alle, uansett bosted.

Asker kommune må skape en meningsfull samhørighet som også inkluderer dem som i dag bor i Røyken og Hurum.

Men det skapes ikke ved kjedelige kategorier som «Plan, bygg og eiendom» og «Barn, unge og familie». En kommune kan derimot oppnå entusiasme og identifikasjon ved hjelp av en vennlig og inkluderende retorikk.

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Asker kommune har et verktøy til å skape dialog, medborgerskap og deltagelse, men det er trist at det skusles bort i byråkratenes egne behov for å informere.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags