Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Ambisiøs og gjennomførbar

– Vi må omstille Bærum fra en bilbasert kommune til et bærekraftig samfunn der man går, sykler, tar kollektiv eller, hvis man må, bruker elbilen, skriver politikere fra Bærum Venstre. Fra venstre Øystein Goksøyr, Johan Malvik, Hulda Tronstad, Frank Roland, Wenche Steen og Eirik Bøe. Tronstad er 1. vara, mens de øvrige er Venstres fem kommunestyrerepresentanter i Bærum.

– Vi må omstille Bærum fra en bilbasert kommune til et bærekraftig samfunn der man går, sykler, tar kollektiv eller, hvis man må, bruker elbilen, skriver politikere fra Bærum Venstre. Fra venstre Øystein Goksøyr, Johan Malvik, Hulda Tronstad, Frank Roland, Wenche Steen og Eirik Bøe. Tronstad er 1. vara, mens de øvrige er Venstres fem kommunestyrerepresentanter i Bærum.

Foto: Håvard Moseng

Bærum skal vedta ny klimastrategi. 

Regjeringen har forpliktet seg både nasjonalt og internasjonalt til djerve klimamål. Nå må Bærum følge opp og gå foran som et forbilde. 

Venstre utfordrer alle partier til å bli med på å kutte 75 prosent av Bærums direkte klimagassutslipp innen 2030. Det må vi klare.

Klimakrisen er vår tids største utfordring, og i løpet av de neste ni årene må Norge halvere utslippene sine. Bærum er i en unik situasjon for å bidra til at dette skjer og bli et klimapolitisk flaggskip i Kommune-Norge. Hvordan er det mulig?

Regjeringens utslippsmål er 55 prosent kutt i såkalt «ikke-kvotepliktig sektor». Det er utslipp fra transport, landbruk, oppvarming i bygg og avfall. 

Derfor høres det jo strålende ut når Høyre, Ap, SV og Rødt ønsker å kutte mer, minst 65 prosent kutt innen 2030 målt mot 2009.

Men er det egentlig så veldig ambisiøst? Dessverre er det ikke det. 

Det kunne ha vært djervt om vi var en annen kommune, som for eksempel Lier eller Nannestad hvor man har få virkemidler for å kutte klimagassutslipp, men ikke i Bærum hvor transport er den største utslippskilden. I Bærum ligger alt til rette for å kutte mye mer, helt opp til 75 prosent.

Grunnen til dette er at vårt største utslipp kommer fra veitrafikk, et område hvor Bærums klimakutt allerede er betydelige som følge av elbilfordelene. 

Regjeringen har satt som mål i Nasjonal Transportplan at 75 prosent av alle personbiler i Akershus skal være nullutslippsbiler i 2030. Det er et ambisiøst mål, men likevel realistisk. Bare spør Møller bil, de selger 90 prosent elektrisk.

I Bærum trenger vi å tilrettelegge best mulig for elektriske kjøretøy, kollektivtrafikk, sykkel og gange, og jobbe på alle fronter med utslippsfrie byggeplasser. 

Vi må omstille Bærum fra en bilbasert kommune til et bærekraftig samfunn der man går, sykler, tar kollektiv eller, hvis man må, bruker elbilen. Får vi til dette, så er 75 prosent kutt innen 2030 et realistisk mål.

Dette handler ikke bare om 10 prosentpoeng forskjeller i målsettingene. Dette handler om hvordan vi planlegger og omstiller hele samfunnet vårt. 

Hvis vi setter ambisiøse, men gjennomførbare mål nå, så vil kommunen planlegge for å nå de målene gjennom sine årlige klimabudsjetter. Det er her de 10 prosentpoengene gjør all forskjell.

Hvis vi ønsker å bygge et bærekraftig samfunn, så må vi planlegge for det nå. Det krever politisk mot. 

Venstre vet at det motet deler vi med mange andre politikere i Bærum. Vi appellerer til alle dere som vil lede an i klimaarbeidet. Med 75 prosent utslippskutt har vi en unik mulighet til å la Bærum hevde sin rett som et klimapolitisk flaggskip i Norge. 

Det fortjener Bærum, klimaet og ikke minst alle våre klimaambisiøse innbyggere.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.