Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Alle elever fortjener en god skole

– Uansett om skolen ligger i Bærum, Drammen, Halden, Lillestrøm eller Numedal, så er det min plikt å gå på jobb hver dag for å sikre at alle skoler i Viken blir gode skoler og at alle lærere får gode forhold for å utvikle seg, skriver fylkesråd for opplæring og kompetanse Siv Henriette Jacobsen (Ap).

Foto: KARL BRAANAAS

Hva er en god skole? Har ikke alle rett til å gå på en skole? Hva sier det om oss som politikere dersom vi deler skolene inn i gode og dårlige og dømmer halvparten av elevmassen til å gå på såkalt dårlige skoler?

Uansett om skolen ligger i Bærum, Drammen, Halden, Lillestrøm eller Numedal, så er det min plikt å gå på jobb hver dag for å sikre at alle skoler i Viken blir gode skoler og at alle lærere får gode forhold for å utvikle seg.

Det pågår en merkelig debatt når det gjelder skolen i Norge. 

Det handler om jakten på den ene drømmelæreren og jakten på den gode skolen. Det handler om at foreldre velger å flytte til områder der grunnskolen har et godt omdømme. 

Med en slik tankegang er vi på vei inn i et amerikansk sorteringssamfunn der noen baner vei for at egne barn skal lykkes fra barnsben av, mens andre i samme kommune får mindre sjanser her i livet. 

Dette er i ferd med å rive bena under fellesskolen. Det vil ikke jeg som skolepolitiker være med på. Alle elever fortjener å gå på en god skole.

Jeg skal gå på jobb hver dag for at alle skolene har det som skal til for å gjøre alle lærerne til gode lærere og alle skoler til gode skole. 

Det er likevel ikke tvil om at det finnes skoler som oppleves som mer attraktive. Det kan handle om at skolebygget er nytt eller at det er attraktive tilbud på skolen. Samtidig vil det være skoler som har større utfordringer med skolemiljø enn andre. 

Dette vil vi ta tak i og hjelpe skolene til å håndtere.

For at skolene skal lykkes, må de sikres gode rammebetingelser både når det gjelder økonomi, linjetilbud, ledelse og skolemiljø. 

Når det gjelder økonomi avhenger fylkeskommunens tilbud direkte av de midlene vi får fra storting og regjering. Vi har ikke egne midler. 

Over tid har vi sett at regjeringen har mange gode intensjoner med skoleutvikling, men klarer ikke å følge opp med tilstrekkelige bevilgninger for gjennomføring.

Linjetilbudene skal være varierte og spennende i alle nærmiljøer og tilpasset arbeidslivets behov.

Alle de rektorene jeg hittil har møtt brenner for skolen sin. Skoleledelse har stor betydning for elevers læring, trivsel og utvikling, blant annet gjennom å legge til rette for at lærerne stadig utvikler seg. 

Vi har dyktige og engasjerte lærere og skoleledere i Viken, og vi ser stadig etter måter å utvikle oss på. 

Viken fylkeskommune utarbeider nå, sammen med elevene, de ansatte på skolene, organisasjonene og forskningsmiljøene, et «Rammeverk for læring og ledelse i Vikenskolen». 

Det tydeliggjør for alle – elever, lærere, skoleledere og skoleeier – hva som skal til for at vi får best mulig kvalitet i alle våre klasserom og verksteder.

Trivsel er med på å øke gjennomføringen i videregående skole. I arbeidet med helsefremmende skoler blir det utviklet metoder for å jobbe med helsefremmende læringsmiljø. 

Skolene skal arbeide systematisk for at elever og ansatte hver dag skal oppleve trygghet og sosial tilhørighet.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.