En underlig nabokrangel

VIL STARTE: Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus ønsker at bygging av Fornebubanen starter så umiddelbart – fra Fornebu til Oslo grense. FOTO: KARL BRAANAAS

VIL STARTE: Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus ønsker at bygging av Fornebubanen starter så umiddelbart – fra Fornebu til Oslo grense. FOTO: KARL BRAANAAS Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Akershus fylke er utålmodig. Det samme er Oslo kommune.

DEL

Les alt innhold på Budstikka.no – 99 kr for to måneder.

Dette er Budstikkas lederartikkel tirsdag 3. mai 2016.

Begge parter ønsker at Fornebubanen skal bygges så raskt som mulig. Men partene blir ikke enige om hvordan prosjektet skal organiseres.

Bærum satte sist onsdag punktum for reguleringsarbeidet. Og dermed er den delen av banen som går i Akershus, klar for realisering – av Akershus kommune. Nå sier fylkesordfører Anette Solli (H) at hun gjerne deler prosjektet i to og igangsetter arbeidet fra Fornebu til Lysaker, der banen treffer grensen til Oslo.

Her er det snakk om å vise handlekraft.

Les også: Akershus klar til selv å bygge Fornebubane

Les også: Vil ikke lenger vente på Oslo

Les også: – Vanskelig for finansieringen av E18

Oslos samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) har angrepet Akershus for å være lite imøtekommende når det gjelder utbyggingsmodell. Hun mener det beste er at Oslo Sporveier bygger banen. Det synes Akershus er en dårlig idé, fordi fylket insisterer på å eie skinnegangen de to kilometerne banen går gjennom Bærum. Dermed må en ny utbyggingsmodell på plass. Det er ikke gjort i en fei, selv om det pågår en dialog mellom partene.

Deretter skal banen reguleres også i Oslo. Det tar tid. Hvor lang tid tør ikke byråden spå, men håpet er at alle nødvendige vedtak blir fattet i løpet av 2017. Dermed kan vi anta at Fornebubanen blir klar mellom 2023 og 2025. Et kvart århundre etter at flyplassen på Fornebu ble nedlagt!

Bjørn Røtnes (H) i Bærum mener nå at «Bærum kommune har gjort det den kan for å få på plass Fornebubanen». Når Lan Marie Berg samtidig sier at «hun forsikrer at byrådet i Oslo deler utålmodigheten og er opptatt av å komme i gang med bygging av banen så raskt som mulig», må vi tro at alle krefter trekker i riktig retning. Det er nødvendig, for tilblivelsen av banen har vært anskuelsesundervisning i kompliserte prosesser og brutte løfter.

Oslo kan neppe bebreide Akershus for at den vil starte byggearbeidet så raskt som mulig. Kommunestyret i Bærum vedtok enstemmig å anbefale at arbeidet med Fornebubanen igangsettes på Akershus-siden uavhengig av det reguleringsarbeidet som pågår i Oslo.

Les også:

Fornebubanen fra 1992 til nå

  • Fornebubanen er en planlagt T-baneforbindelse (metro) mellom Fornebu og Oslo.
  • Den første rapporten om etterbruk av Fornebu og transportutfordringene knyttet til dette ble skrevet i 1992 – og de første konkrete planene om en baneforbindelse til Fornebu ble lansert i januar 1997.
  • 30. august 2001 gikk daværende samferdselsminister Terje Moe Gustavsen (Ap) ut i Budstikka og lovet inntil 600 millioner statlige kroner til finansiering av halve regningen for en by- eller automatbane til Fornebu.
  • Da reguleringsplanen for en førerløs Fornebubane ble behandlet i Bærum kommune tre år senere, var planen at banen skulle stå klar for drift i 2009.
    Kilde: Budstikkas arkiv

Les flere artikler på Budstikka.no/debatt

Dermed kan prosjektet – fra Fornebu til Lysaker – legges ut på anbud. Mange vil trekke et lettelsens sukk. Banen kommer! Noe annet er utenkelig når skinnegangen legges meter for meter inn mot Oslo.

Det som skulle være kollektivløsningen for de aller fleste reisene til og fra Fornebu, er blitt 25 år forsinket. Det er til ettertanke. De som er i tvil om vi trenger regional organisering, må studere denne saken. Da blir man nok overbevist om at Oslo må være en del av en ny region som også tar opp i seg Asker og Bærum.

Dette er Budstikkas lederartikkel tirsdag 3. mai 2016.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags