Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Å sykle, det er farlig, det!

Å sykle til jobben i Oslo må du ikke finne på, skriver artikkelforfatteren.

ILLUSTRASJONSFOTO: KARL BRAANAAS

Jeg er sykkelpendler fra Asker til Oslo, og mange har spurt meg om hvordan det er, og om jeg kan anbefale dem om å gjøre det samme. «Det må du ikke finne på, det er med livet som innsats», er mitt svar.

Riktignok er det mange fordeler med å sykle; det er en fantastisk start på dagen, slipper køen på toget, fine omgivelser mange steder og bilkøene blir mindre enn om jeg hadde valgt bilen i stedet.

Fra Asker til Oslo er det mange farlige situasjoner som kan oppstå på strekninger som er langt fra sykkelvennlige. Vanligvis bruker jeg ca. 45 minutter på de 25 km jeg har til jobb. Fortauet kan jeg ikke bruke, der skal man holde lav fart for å ikke være til fare for gående, da ville jeg brukt minst 1,5 timer hver vei.

Bilveien er eneste alternativ, i alle fall frem til Lysaker. Her er det ofte mange bilister som ikke tenker på at et sammenstøt med en syklist er svært farlig. Det kan ende med alvorlig kvestelse og død for den svake part, syklisten.

Planlegger du å begynne å sykle mellom Asker og Oslo, er dette svært farlig og du bør tenke deg om nøye – jeg fraråder det på det sterkeste. Uten et årvåkent blikk for trafikkbildet og bremser i permanent alarmberedskap, overlever man ikke lenge som syklist i Asker og Bærum.

Prioritet nr. 1 bør være å skille syklistene og bilene. Først når det er trygt å sykle vil man kunne se signifikant økning i pendlersykling, tror jeg.

Jeg har bosatt meg i en Høyre-kommune og er fornøyd med det så langt. Det må kraftigere lut til for å endre holdninger for bruk av bil. Det må opp rushtidsbommer flere steder, som tvinger bilene ut på E18 og gjør det vanskeligere å komme seg frem i rushtiden.

La bilen stå, bruk beina, bruk sykkelen, kjør kollektivt, men; «Ikke sykle til Oslo i rushet, det er foreløpig for farlig».

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.