Skip to main content

Positive tall for Budstikka - nesten 1.000 nye abonnenter på et halvår

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Budstikka, Kjersti Sortland, gleder seg over gode opplagstall for lokalavisen for Asker og Bærum.

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Budstikka, Kjersti Sortland, gleder seg over gode opplagstall for lokalavisen for Asker og Bærum. 

Foto: TRINE JØDAL

Siste halvår har Budstikka fått nesten 1.000 nye abonnenter. Dermed vokser avisen mest i Viken. 

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) presenterte tirsdag morgen opplagstall for norske aviser. Tallene viser en samlet opplagsvekst på 0,5 prosent fra andre halvår 2020 til første halvår 2021. 

Også for Budstikka går det godt. Lokalavisen har i dag et totalopplag på 23.391, en økning på 997 første halvår 2021. Av disse er 11.214 digitale. 

– Jeg er selvsagt godt tilfreds med at Budstikka vokser mest i opplag i det store avisfylket Viken. Det er ikke mange lokalaviser i Norge som kan vise til den fortsatt sterke veksten ut av pandemien som Budstikka har, og jeg er glad for å kunne si at dette vedvarer også i dette halvåret, sier sjefredaktør Kjersti Sortland.

– Det er også hyggelig at dette skjer før vi rekker å ta ut synergier gjennom nytt konserneierskap i Amedia. Det vil si at det bør være en klar oppside i tilbudet ut mot abonnentene, også neste år og i årene som kommer. Det ser vi frem til, legger hun til. 

Budstikka opplever større vekst enn både Drammens Tidende, Romerikes Blad og Fredrikstad Blad. 

Flere leser digitalt

De ferske tallene viser at det er færre som velger papirutgavene. Samlet for norske aviser, går papiropplaget tilbake med 10 prosent. 

– At det heldigitale opplaget nå utgjør over halvparten av totalopplaget, viser at norske aviser er i front både når det gjelder digital journalistikk og digital medieutvikling, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL, i en pressemelding.

Budstikkas mest leste sak hittil i år handler, kanskje ikke uventet, om koronapandemien. «Slik blir vaksineringen» var flest interessert i å lese. En forklaring på til enhver tid gjeldende råd for smittevern, var også populær blant Budstikkas abonnenter. På en tredjeplass ligger saken om Exit-boligene i Asker og Bærum, som viser frem boliger som ble brukt i den populære tv-serien. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.