Skip to main content

Koronakrise ga vekst

Kjersti Sortland er redaktør og administrerende direktør i Budstikka.

Kjersti Sortland er redaktør og administrerende direktør i Budstikka.

Foto: TRINE JØDAL

Koronapandemien satte fart på det digitale skiftet, også i Budstikka. – Dette halvåret ble lokalavisene enda viktigere i folks hverdagsliv, sier redaktør Kjersti Sortland.

Onsdag morgen kom tallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) som viser utviklingen i opplag og lesertall for mediehus i Norge siste kvartal. Våren 2020 ble det særlig satt besøksrekorder for mediehusenes digitale tjenester.

– Den digitale opplagsveksten fortsetter, og første halvår 2020 passerer vi en milepæl med over én million rene digitalabonnement. Samtidig ser vi at papirkonsumet faller kraftigere enn tidligere, sier Randi S. Øgrey, administrerende direktør i MBL.

Trenden gjelder også for Budstikka, som opplevde en voldsom digital leserinteresse, langt over det som er normalt, under koronapandemien.

Lokalavis viktigere

– Fra midten av mars og utover hadde Budstikka, som de fleste andre medier, digitale tall vi knapt har sett maken til. Over 100.000 brukere på budstikka.no en onsdag er ikke vanlig kost, sier redaktør og administrerende direktør, Kjersti Sortland. 

I uke 11 (da Norge stengte ned) hadde budstikka.no 2,3 millioner sidevisninger.  

– Som redaktør i lokalavis så jeg tydelig hvordan innbyggerne hadde et behov for å orientere seg mot lokale makthaveres håndtering. Dette halvåret ble lokalavisene enda viktigere i folks hverdagsliv, sier Sortland.

Flere bruker mobilen 

Tall fra MBL viser at 6 av 10 daglig benytter mobilen, 3 av 10 bruker PC og 1 av 10 benytter nettbrett for å få tilgang til innhold fra norske nettaviser. Den daglige digitale dekningen er på 68 prosent.

Aftenposten er Norges største papiravis med 307.000 lesere for en gjennomsnittlig utgave det siste året, etterfulgt av VG med 183.000 lesere.

For papiraviser melder MBL om en samlet sett tilbakegang på 9,6 prosent for 135 lokal- og regionaviser, som har under 50.000 lesere. 

Budstikka har i overkant av 30.000 lesere, og fikk det siste halvåret en opplagsvekst på nærmere 300.

– Vi er fornøyd med en jevn vekst i betalte abonnement, det er et viktig inntekstbein for avisen. Så registrerer vi en utflating i samlede daglige brukertall dette halvåret, knyttet til fall i papirlesing. Neste halvår tar vi mål av oss til en videre jevn vekst for begge deler, sier Sortland.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.