Skip to main content

Budstikka kåret til «Årets mediehus» i Norge

Budstikkas medarbeidere mottok tre priser under MBLs Den store prisfesten. Foran sjefredaktør Kjersti Sortland som tok imot prisen for «Årets mediehus» i Norge. Den ble utdelt av kulturminister Abid Raja som her foreviger det hele.

Budstikkas medarbeidere mottok tre priser under MBLs Den store prisfesten. Foran sjefredaktør Kjersti Sortland som tok imot prisen for «Årets mediehus» i Norge. Den ble utdelt av kulturminister Abid Raja som her foreviger det hele.

Foto: Caroline Roka

For første gang er Budstikka kåret til «Årets mediehus» i Norge. – Vi er litt skjelvne, stolte og ydmyke, sier sjefredaktør Kjersti Sortland.

Prisen Årets mediehus ble delt ut av kulturminister Abid Raja, på vegne av Mediebedriftenes Landsforening (MBL) fredag kveld. De inviterer hvert år alle norske aviser, magasiner, ukeblader, nettaviser, TV- og lokal TV-stasjoner til å delta i den store konkurransen om Norges gjeveste mediepriser. Hovedprisen, Årets mediehus, har vært utdelt siden 2001, til mediehus som NRK, Dagens Næringsliv og VG.

– Vi har rett og slett vunnet «idrettsgallaen» for vår bransje, sier sjefredaktør Sortland – som benyttet anledningen fra scenen til blant annet å takke Budstikkas lesere:

– Dere utgjør en kompetent, krevende og inspirerende brukergruppe for det lokale mediehuset. Tusen takk for hverdagen, sammen. For en jevn strøm av kritikk og ros, forslag, leserinnlegg, kreative og kunnskapsrike bidrag til best mulig utvikling av nærmiljøene, sa Sortland.

Lokal og selvproduserende

«Hardtarbeidende, tøff og leken» og «et helstøpt lokalt mediehus» var beskrivelsene kulturminister Raja brukte om Budstikka.

– Mediehuset har et imponerende nyhetstrøkk og har en stolthet i å være lokal og selvproduserende, sa Raja videre som begrunnelse for utmerkelsen.

Foruten Budstikka var NRK, TV2 og Aftenposten nominert til Årets mediehus. Juryen har bestått av sjefen i NRK Dagsrevyen, nyhetsredaktør i NTB,  sjefredaktør i Medier24, sjefredaktør i Sandefjords Blad og juryleder fra MBL.

Nyhetsredaktør Karianne Steinsland understreker at det er viktig for Budstikka å være «på» når det skjer noe i Asker og Bærum.

– Det å være til stede når noe skjer, ser vi er en tydelig forventning hos leserne våre. Det gjenspeiles også i trafikktallene våre, sier hun – som kan vise til solid vekst det siste året.

– I år har vi i snitt en ukentlig vekst i lesing på nesten 30 prosent sammenlignet med i fjor. Selvsagt skyldes mye av dette det spesielle nyhetsbildet rundt korona. Under slike kriser søker heldigvis leserne til redigerte medier som kan forklare og fortelle om det som skjer, sier Steinsland.

Flere priser

Siden 2001 har MBL delt ut medieprisene i Bergen, under Nordiske Mediedager i mai. På grunn av koronapandemien ble årets prisfest lagt til Oslo og med færre personer til stede.

Til sammen ble det kåret vinnere i 21 kategorier.

På Den store prisfesten vant Budstikka også prisen for «Årets lokale nyhetsdekning» (for dokumentet om Manshaus: «Den greie gutten») og «Årets lokale sportsdekning» (for sakene om fluorbruk i langrenn).

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.