Skip to main content

Budstikka eies nå av Amedia: – Vi er stolte

At Budstikka ble kåret til Årets mediehus i fjor, ga inspirasjon, mener konsernsjefen.

At Budstikka ble kåret til Årets mediehus i fjor, ga inspirasjon, mener konsernsjefen. 

Foto: KAROLINE ROKA

Sjefredaktør Kjersti Sortland lover at verken nyhetstenkning eller verdigrunnlag svekkes, når Budstikka med sine 44 ansatte blir del av Amedia.

– Som redaktør er det min oppgave å ivareta Budstikkas integritet og egenart, og sørge for at vi i våre publiseringer opptrer uavhengig, også av våre eiere. Våre lesere vil derfor ikke merke noen endring i nyhetstenkning eller verdigrunnlag, sier ansvarlig redaktør og daglig leder Kjersti Sortland fra Snarøya, som startet i Budstikka som sjefredaktør i 2013.

Det var i desember i fjor styret i Asker og Bærums Budstikke Holding (ABBH) gikk inn for å selge mediedelen til aviskonsernet Amedia for 130 millioner kroner. Etter at generalforsamlingen godkjente salget, har Budstikka fra 25. mars ny eier og Amedia 81 lokalaviser i sin portefølje.

Kjersti Sortland er ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Budstikka.

Kjersti Sortland er ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Budstikka.

Foto: TRINE JØDAL

Samme dag hadde Budstikka for første gang flere digitale abonnementer enn avisabonnementer. Det vil si 10.732 digitale og 10.731 papirabonnementer. Ca. 800 har både digitalt og papirabonnement.   

– Vi vil fortsatt legge vekt på å utvikle papiravisen som et godt produkt. Det er et bransjefenomen at brukeradferden endrer seg. Vi forventer at utviklingen fortsetter. Papirabonnentene er vårt tradisjonelle grunnfjell, men av nye abonnenter er det flest som velger digitalt, sier salgsdirektør i Budstikka, Trond Jørgensen.

Budstikka er en av de flotteste og stolteste lokalavisinstitusjonene vi har.
Konsernsjef i Amedia, Anders Møller Opdahl

Teknologisk fordel

– Når vi, og våre foresatte, landet på at tiden nå var moden for å inngå samarbeid, også på eiersiden med en industriell medieeier, er det fordi vi mener det vil ligge langsiktige fordeler for våre lesere og brukere der, spesielt når det kommer til teknologiutvikling. Amedia fremstår som meget profesjonelle aviseiere, helt i front – også internasjonalt – når det gjelder teknologiutvikling for aviser, sier Kjersti Sortland. 

– Jeg opplevde at vi hadde godt samarbeid med tidligere eiere, og ser nå frem til nytt samarbeid med konsernet Amedia. Budstikka blir i dette systemet en relativt stor aktør. Jeg ser lyst på Budstikkas mulighet til fortsatt vekst med drahjelp fra et sterkt konsern som har avisdrift som eneste formål.

Amedia-ledelsen presenterte seg for Budstikka-ansatte under et nettmøte fredag.

Amedia-ledelsen presenterte seg for Budstikka-ansatte under et nettmøte fredag. 

Foto: KARIANNE STEINSLAND

Og rosen går begge veier: 

– Budstikka har klart å utvikle seg på en forbilledlig måte med mange egne grep og god abonnementsvekst, redaksjonell utvikling og egenart. At avisen ble kåret til Årets mediehus er ikke uten grunn og gir ekstra inspirasjon til Amedia-familien. Jeg er stolt av å få Budstikka om bord, sier konsernsjef Anders Møller Opdahl.

– Dette er en stor og viktig dag for Amedia og Budstikka passer utmerket inn i porteføljen vår, det skal bli gøy å se om vi sammen kan skape noen nye effekter og muligheter. Budstikka har gjort en del ting de er ledende på, sier konserndirektør og Budstikkas nye styreleder, Pål Eskås fra Stabekk, som tidligere har jobbet i Budstikka i 14 år.

Selskapet består

Budstikka hadde tidligere et spredt lokalt eierskap med cirka 1.900 aksjonærer. Fortsatt vil Asker og Bærums Budstikke Holding AS bestå, som eier av Tjenestetorget, digitalbyrået B17 og eiendomsselskapet Billingstadsletta AS.

– Ettersom jeg også er daglig leder i Budstikka, vil jeg si meg tilfreds med at bedriften, konsernsjef Terje Tandberg i ABBH og styret gjennom en krevende tid med digitalisering og organisasjonsendringer har lyktes med å skape god aksjonærverdi for sine eiere. Amedia betalte torsdag 130 millioner kroner for Budstikka, hvilket er en god pris som vil tilfalle  aksjonærene som utbytte, avslutter Sortland. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.