Budstikka.no hadde 28.900 daglige lesere siste halvår, viser ferske tall fra bransjeorganisasjonen Mediebedriftenes Landsforening (MBL). Mer enn seks av ti lesere bruker nå smarttelefonen for å holde seg oppdatert på nyhetsbildet i Asker og Bærum, viser undersøkelsen.

Også papirutgaven av Budstikka hadde en marginal vekst fra 36.800 til 37.000 lesere fra 1. til 2. halvår 2018. Tilsammen ble lokalavisen for Asker og Bærum lest av 58.300 daglig, på nett og/eller i papiravis.

– En spennende tid

Budstikka hadde til sammen hele 10 prosent økning i antall betalende abonnenter i 2018. Ansvarlig redaktør Kjersti Sortland sier det er gledelig at veksten også gjenspeiles i lesertallene.

– Våre lokalsamfunn er inne i en spennende tid med kommunesammenslåing, lokalt valg for døren, ny region og store avgjørelser i kommunene om alt fra Fornebu til Føyka, så redaksjonen skal anstrenge seg hardt for å levere verdi til leserne også i tiden som kommer, sier Sortland.

Opplagsvinner i Akershus

Budstikkas opplag har økt fra 19.607 til 20.130 i løpet av det siste halvåret. Dette er den desidert største opplagsveksten blant mediehusene i Akershus.

Den storte veksten sammenlignet med øvrige aviser i Akershus, kan dels forklares med at Budstikka først startet med brukerbetaling 2. oktober 2017.

Flest på mobil

Utviklingen i lesermønsteret gjenspeilers seg også nasjonalt. Halvparten av befolkningen bruker hver dag mobilinnhold fra norske mediehus, viser tallene fra MBL.

– Medievanene blir mer mobile, og smarttelefonen er nå blitt den viktigste delen av folks mediehverdag. Våre mediehus har utviklet tjenester som er så gode at halvparten av alle nordmenn over 12 år leser nyheter de får rett i lomma, sier Randi S. Øgrey,  administrerende direktør i MBL i en pressemelding.