Skip to main content

Overtent på få minutter

VOLDSOMME KREFTER: Brente blader, sot, knust glass og smeltet asfalt vitner om den voldsomme bilbrannen. Anders Skjetnemark synes det er rart å være tilbake på brannstedet.

De siste årene har det vært en økning i antall bilbranner. Anders Skjetnemark (17) opplevde marerittet.

17-åringen fra Eiksmarka var på øvelseskjøring med kjæresten og hennes mor i Øygardveien på Bekkestua da de plutselig kjente en rar lukt i bilen. Nesten som peanøtter.

Umiddelbart hoppet de ut og så at det kom røyk fra motorrommet. Da den ga seg, forsøkte de å starte bilen på ny. En rusende lyd steg opp fra motorrommet. Dermed var brannen i gang.

– Jeg tok opp panseret, og det kom mer og mer røyk. "Det brenner, det brenner", sa jeg. Det veltet ut av ventilasjonssystemet, gjenopplever Anders Skjetnemark.

LES OGSÅ: Bilen til Lasse Kjus brant på Snarøya

Asfalten smeltet

Tilbake på brannstedet i Øygardveien er det ennå tydelige spor etter de voldsomme kreftene som herjet i bilbrannen tirsdag kveld.

På bakken ligger sot og rester av knust glass. Bladene på trærne ved brannstedet er svartsvidd av varmen. Der bilen brant, har selv asfalten smeltet.

– Da brannen tok fatt, var jeg så sjokkert at jeg nesten ikke husker hva som skjedde. Jeg var livredd for at bilen skulle eksplodere. Det var ingen hyggelig opplevelse, sier Skjetnemark.

LES OGSÅ: Bil tok fyr i motorrommet

3.500 bilbranner

Bilen som Anders Skjetnemark satt i er den tredje bilbrannen i distriktet på en drøy måned. Tall fra forsikringsbransjen viser at det er flere biler som begynner å brenne nå enn tidligere. I fjor brant nesten 3.500 biler i Norge.

– Vi ser en svakt økende tendens til flere bilbranner de siste årene, sier kommkunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If skadeforsikring.

LES OGSÅ: Bilbrann i E16-tunnelen ved Sandvika

Clementz peker på to faktorer som er med på å bidra til den dystre økningen.

– Noe av økningen skyldes at det er mer elektronikk i bilene, og vi tror også at norske biler kunne hatt godt av motorvask litt oftere enn de får, sier kommunikasjonsrådgiveren, og forstetter:

– På norske veier er det ofte mye veisalt som setter seg oppunder bilen. Dette kan tære på ledninger og koblinger og igjen føre til at det begynner å brenne, fastslår han.

LES OGSÅ: Bilbrann skapte lange køer

Motorvask på service

Det er imidlertid mange som velger å ikke gå løs på motoren med vann og såpe.

– Det er mange som kvier seg for å vaske motoren fordi de er redd for å skade eller ødelegge noe der. Det er ikke alltid like lett for hvermannsen å vite hvordan det skal gjøres, sier Clementz, som har et godt råd til disse.

– Vi anbefaler at man ber om å få gjort en motorvask i forbindelse med service på bilen, legger han til.

Clementz anbefaler også bileiere til å følge de anbefalte serviceintervallene på bilen.

– Det betyr ikke nødvendigvis at man finner feilene, men da har man i hvert fall et stoppunkt hvor man kan finne ut noe av dette.

LES OGSÅ: Dramatisk bilbrann

– Viktig å vurdere situasjonen

Når bilen først har begynt å brenne er det imidlertid bare en ting å gjøre: varsle brannvesenet.

– Slukking av en bilbrann er i de fleste tilfeller en oppgave for brannvesenet, sier Clementz.

– Har man slukkeredskaper i bilen, så kan man begynne selv å se hva man kan få gjort, men det er viktig å vurdere situasjonen. Faresituasjonen kan endre seg raskt, avslutter han.

LES OGSÅ: Bilbrann på Lysaker

Vil fortsatt ha førerkort

Tilbake i Øygardveien er Skjetnemark fremdeles lettet over at ingen ble fysisk skadet i brannen. Men opplevelsen til tross - 17-åringen vil fremdeles ta førerkort.

– Jeg vil jo ha førerkort. Men jeg blir nok litt skeptisk til å kjøpe min første bil. Jeg er litt redd for at den skal brenne opp, sier Skjetnemark.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.