Skip to main content
Foto: JØRGEN DAHL KRISTENSEN

Megleren: – Alt ble uvant i yrket vårt med korona

Eiendomsmegler Fred-Ivar Myrseth og hans kolleger ble tvunget til å tenke nytt da koronaen kom.

– Før korona tenkte vi ikke mye på hvordan vi organiserte visninger. Det var mye folk samtidig, men hvis mulig forsøkte vi å sende dem i ulike etasjer for å spre personer i hele boligen. Visningen varte som regel en time, og alle kom i løpet av den timen.

– Da samfunnet stengte, opplevde vi full stopp i boligmarkedet de tre-fire første ukene. Så startet markedet opp og det ble full fart, også for fritidsboliger. Vi fikk mer jobb med visninger, fordi det krevde tilrettelegging og påmeldinger slik at det ble gjort på en forsvarlig måte. 

– Munnbind og spriting av hender ble den nye hverdagen, og vi styrte hvor mange som kunne være inne i boligen samtidig. Det ble flere private visninger også. Alt ble uvant i yrket vårt. Jeg har aldri vært redd, men veldig påpasselig.

– Meglere er sosiale folk, men det å være på hjemmekontor gjorde at jeg ikke fikk sett kollegene mine så ofte som jeg pleide. Vi har startet å møte hverandre nå, det er fint.

– Fremover tror jeg boligmarkedet blir mer «vanlig». Og det blir spennende å se på hvordan fritidsmarkedet blir dette året.

Med gjenåpnet samfunn er det andre boller på visning. Nå tilbys potensielle kjøpere bakst og kaffe.

Med gjenåpnet samfunn er det andre boller på visning. Nå tilbys potensielle kjøpere bakst og kaffe.

FOTO: JØRGEN DAHL KRISTENSEN

– Inntil videre kommer vi til å holde på ordningen med påmeldinger til visninger, da klarer vi å ha en viss kontroll på hvem som kommer og når. Markedet har reagert positivt på dette og folk har blitt vant til denne måten å gjennomføre visninger på. Dessuten bidrar det til at potensielle kjøpere kan følges opp bedre på visningen også.

– Jeg tror gjennomføring av kontraktsmøter og møter mellom kundene vil øke, og blir som før korona. Vi kommer også til å benytte den betydelige utviklingen digitalisering har gitt. Gjennom korona kom dette som noe positivt, vi ble utfordret til å tenke nytt. 

Her kan du lese flere Budstikka-nyheter om koronaviruset

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.