Prisfall på boliger i oktober

FALL I OKTOBER:  Det var prisfall på boliger i Asker og Bærum i oktober.

FALL I OKTOBER: Det var prisfall på boliger i Asker og Bærum i oktober. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Boligeiere i Asker og Bærum måtte se prisene på boligene falle i oktober. Det viser statistikken som ble lagt frem fredag.

DEL

I sommer falt boligprisene betydelig i Asker og Bærum. Og fallet fortsetter i oktober. For oktober falt prisene med 1,2 prosent i Asker og 1,6 prosent i Bærum.

LES OGSÅ: Svak økning

Vekst de siste 12 månedene

Det går frem av boligprisstatistikken fra Eiendom Norge som ble lagt frem fredag.

Ser man de siste 12 månedene har veksten imidlertid vært på 2,7 prosent i Asker og 3,4 prosent i Bærum.

Resten av landet

For hele landet sank boligprisene med 0,2 prosent i oktober 2017.

Boligprisene i Norge er nå 0,7 prosent høyere enn for et år siden. Og Eiendom Norges sjef velger å være optimist.

– Med en sesongkorrigert vekst i de nasjonale prisene i oktober, så utviklet markedet seg sterkere enn forventet. Vi bør se an utviklingen de neste månedene før det konkluderes med at det er begynnelsen på et trendskifte, sier administrerende direktør Christian Vammervold Dreyer i Eiendom Norge.

Flere usolgte

Budstikka har tidligere i oktober omtalt at stadig flere boliger i Asker og Bærum står usolgt.

Kundene stiller flere spørsmål, og mange vil nok helst ta litt mindre risiko, ifølge meglere Budstikka har snakket med.

– Psykologien råder i markedet, med alt man leser i media og nye krav fra bankene. Heller ikke vi i eiendomsbransjen tror at kundene vil rive disse boligene ut av hendene våre den første dagen, har blant annet prosjektmegler Olav Aune i Eiendomsmegler 1 uttalt.

Det har ikke gått som smurt for Eiendomsmegler 1 å selge 20 rekke – og tomannsboliger i Jaktlia på Østerås. Målet er å selge halvparten innen sommeren.

Og på Haslum har Njords hage 21 store leiligheter fra 6,9 til 17,5 millioner kroner. Her har salget også bydd på utfordringer.

– Vi merker at folk er mer avventende. Dessuten henvender prosjektet seg til en godt voksen kjøpegruppe som normalt trenger litt tid på å bestemme seg, har daglig leder Mikkel Røisland i Røisland & Co tidligere uttalt.


Artikkeltags