Splittet om parkeringsbehov: – Elbilen må også parkere
Venstre mener bilbruken må ned. Fremskrittspartiet ber venstresiden se realismen i parkeringsbehovet.
– Vi må redusere parkeringsdekningen for å få ned bilbruken. Jeg stiller meg undrende til hvordan vi skal nå klimamålene, når vi gjentatte ganger får en økning av parkeringsdekningen fra enkelte partier, sa Eirik T. Bøe (V) under forrige ukes kommunestyremøte.
Han henviste først til Bærum kommunes mål om 65 prosent utslippskutt innen 2030. Deretter sendte han et stikk til Høyre og Fremskrittspartiet, som ville ha parkeringsdekning på 1,2 plasser pr. 100 kvadratmeter bolig.
– Elbilen må også parkere
Tone Strand Molle (H) mente en slik parkeringsdekning følger retningslinjene i kommuneplanens arealdel.
Det var også Frps gruppeleder Ida Ohme Pedersen klar på.
– Elbilen må også parkere. Derfor er det riktig og viktig å beholde parkeringsnormen, sa hun.
Diskusjonen kom da boligprosjektet i Professor Kohts vei på Stabekk ble vedtatt.
Ikke er bindende
Bøe mente imidlertid at partiene ikke er nødt til å følge parkeringsnormen, som er veiledende.
– Vi kan vedta den parkeringsnormen som vi mener er den beste for å oppnå klimamålene dette kommunestyret har vedtatt i fellesskap.
Reidar Kleppe (Ap) påpekte at en lavere parkeringsdekning også vil redusere trafikken på veiene.
Fikk flertall
Torbjørn Espelien (Frp) mente man er nødt til å se realiteten i behovet for parkering.
– Det er lett å si at man ikke trenger parkering. Ser man på tidligere prosjekter (med lav parkeringsdekning, journ.anm.) har kommunen måttet sette opp parkering forbudt-skilt. Det har medført at beboerne parkerer i villaområdene, litt lenger bort, sa han.
Arbeiderpartiet, SV, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre stemte mot forslaget om parkeringsdekning på 1,2 pr. 100 kvadratmeter bolig. Dermed fikk forslaget flertall og ble vedtatt.