Kjøpte kjøkken til over 300.000 – får erstatning etter «amatørmessig» montering

LANG KAMP: Marit Fossbråten Borg og ektemannen fra Hosle har kjempet en lang kamp for å få sitt nye kjøkken ferdig. I tingretten ble leverandøren dømt til å betale.

LANG KAMP: Marit Fossbråten Borg og ektemannen fra Hosle har kjempet en lang kamp for å få sitt nye kjøkken ferdig. I tingretten ble leverandøren dømt til å betale. Foto:

Kjøkkenleverandøren Italian Design fra Tønsberg er dømt til å betale erstatning og saksomkostninger til et ektepar fra Hosle.

DEL

Ekteparet Tom Borg og Marit Fossbråten Borg fra Hoslegata inngikk tidlig i 2016 avtale om kjøp og montering av et nytt kjøkken.

Prislappen på herligheten var 310.906 kroner. Kjøperne var ikke var fornøyd, og holdt tilbake 22.000 kroner av summen.

Tingretten snudde saken

Leverandøren tok saken til forliksrådet. Der ble de misfornøyde kundene dømt til å betale 26.627 kroner til leverandøren.

Marit Fossbråten Borg var ikke imponert over innsatsen til forliksrådet i Bærum.

– Forliksrådet hadde hverken interesse for, eller innsikt i saken. Deres dom var uakseptabel og vilkårlig, hevder Borg.

Håndverktjenesteloven

I denne saken har ikke striden stått om kvaliteten på kjøkkenet, men om monteringen. Derfor er det håndverkertjenesteloven som er brukt.

Det følger av paragraf fem i denne loven at en tjenesteyter skal utføre tjenesten «fagmessig».

Det foreligger en mangel etter paragraf 17 dersom tjenesten ikke fører til det resultatet forbrukeren «har rett til å kreve eller som ellers er avtalt.

Retten konkluderer med at for et kjøkken i denne prisklassen, over 300.000 kroner, at kjøkkenet etter monteringen ikke tilfredsstiller det kvalitetsnivået som man kan forvente.

I småkravsprosesser gis det ikke erstatning for advokatutgifter som overstiger 20 prosent av tvistesummen, og aldri over 25.000 kroner.

Ekteparet Borg tok saken til tingretten. Der ble resultatet helt annerledes.

Retten konkluderte med at hverken sagingen i bakplater på skap eller finishen på benkeplaten var fagmessig utført.

En takstmann omtalte deler av monteringsarbeidet som «amatørmessig».

– Monteringen gir et klart inntrykk av at det ikke er fagfolk som har gjort det, sa vitnet Morten Thøgersen, eiendomsmegler og takstmann.

En annen kjøkkenmontør sa benkeplaten trengte sliping og ny oljing før resultatet kunne bli bra.

LES OGSÅ: Håndverkere krevde 203.000 kroner – fjernet bare mose på hustak 

Leverandøren tapte

Dermed ble Italian Design dømt til å betale erstatning for dette og for maling som ikke var i orden. To kjøkkenfronter må også leverandøren ut med.

BENKEN: En skjoldete benkeplate sto sentralt i saken. FOTO: TRINE JØDAL

BENKEN: En skjoldete benkeplate sto sentralt i saken. FOTO: TRINE JØDAL Foto:

I tillegg til de 22.000 kronene de ikke har betalt skal ekteparet ha ut drøye 23.000 kroner, de to frontene pluss 10.000 kroner i saksomkostninger fra Italian Design.

I sum kan dette likevel bli en dyr affære for Hosle-paret, siden egne advokatutgifter er høyere.

– Spiller ingen rolle. Det viktige her er å avsløre useriøse leverandører i markedet, sier Marit Fossbråten Borg.

Leverandøren av kjøkkenet er ikke enig i at de er useriøse.

– Vi er uenige i dommen, og vurderer å anke den. Jeg føler at vi ikke var godt nok forberedt i retten. Blant annet fikk vi ikke godt nok frem at de selv skulle ta det siste strøket på benkeplaten. Det gjorde de aldri, sier selger Eldbjørg Kalvenes i Italian Design.

Kalvenes peker på at de hadde leid inn en montør fra Oslo med lang erfaring som kjøkkenmontør til å gjøre jobben for seg.

– Vi føler at vi har gjort hva vi kan i denne saken, sier hun.

LEST DENNE? Byggeinspektører advarer etter å ha avdekket flere lovbrudd

Artikkeltags