Gjett hvor mange barn som står ved siden av lastebilen

DÅRLIG SIKT: Her er utsikten fra førerhuset i lastebilen til Jens Pettersen. Utenfor er det unger, men det er det ikke så lett å se for lastebilsjåføren. Denne lastebilen har ekstra med speil, men det er veldig mange som ikke har det. Derfor har vi valgt å blende det på dette bildet. FOTO: KIM VAN DER LINDEN

DÅRLIG SIKT: Her er utsikten fra førerhuset i lastebilen til Jens Pettersen. Utenfor er det unger, men det er det ikke så lett å se for lastebilsjåføren. Denne lastebilen har ekstra med speil, men det er veldig mange som ikke har det. Derfor har vi valgt å blende det på dette bildet. FOTO: KIM VAN DER LINDEN

Lastebiler har større blindsoner enn det mange tror. Disse kan skjule både personer, syklister og biler. Mangelen på kunnskap har ført til flere alvorlige trafikkulykker.

DEL

– Det er et kjempeansvar å være lastebilsjåfør, og til tider ganske stressende. Kjører man i sentrumsnære områder må man ha med seg øynene hele tiden, sier Jens Pettersen i Norges lastebileier forbund (NLF) Asker og Bærum, og fortsetter:

– Problemet er at det er så mange dødvinkler på en så stor bil at man fort kommer i en situasjon der man ikke ser syklisten eller trafikanten, legger han til.

LES OGSÅ: Lastebiler inntar Øvrevoll galoppbane

Flere nestenulykker

MANGE BARN: Utenfor lastebilen står det 24 unger og to voksne. Det kan ikke lastebilsjåføren se som vist på bildet over (som er tatt mens ungene sto der).

MANGE BARN: Utenfor lastebilen står det 24 unger og to voksne. Det kan ikke lastebilsjåføren se som vist på bildet over (som er tatt mens ungene sto der). Foto:

Pettersen kjører lastebil i Asker og Bærum daglig. Bilen hans er topp moderne, og utstyrt med ekstra speil og videokamera i motsetning til mange andre lastebiler som kjører rundt. Likevel har han opplevd flere nestenulykker som følge av at personer, sykler eller biler havner i blindsonen.

– For litt siden kjørte jeg på Slependen og skulle svinge inn til høyre. Da var det en syklist som kom på innsiden av lastebilen og befant seg mellom autovernet og bilen. Heldigvis dukket han opp på skjermen slik at jeg fikk stoppet manøveren. Hadde jeg fortsatt med å svinge til høyre hadde det blitt for trangt. Da hadde jeg kjørt ham ned. Det var ikke mye om å gjøre, sukker Pettersen.

LES OGSÅ: Denne oppmerkingen skal forhindre ulykker

Kampanje på skole

LEVRE SKOLE: To lastebiler inne i skolegården på Levre skole er heldigvis ikke dagligdags, men gjorde nok inntrykk på barna.

LEVRE SKOLE: To lastebiler inne i skolegården på Levre skole er heldigvis ikke dagligdags, men gjorde nok inntrykk på barna. Foto:

Mandag stilte han opp med lastebilen sin i skolegården på Levre skole i forbindelse med kampanjen «Venner på veien», hvor det nettopp var de store blindsonene som var i fokus. Her fikk de yngste skoletrinnene et innblikk i hvordan det er å være lastebilsjåfør, og hva vedkommende ser

– Når vi kjører rundt i store biler, så tror folk at vi ser dem. Men det er ikke bestandig at vi gjør, fastslår han.

Målet er at skolebarna skal lære nettopp dette.

– Det som er viktig er at folk er obs på at vi finnes og at vi ikke ser, og forstår hvor vanskelig det er, sier styreleder Geir Homlund i Bærum kranservice.

Blindsone

  • Størrelsen på blindsonen avhenger av størrelsen på bilen, høyden på sjåføren, om det er vegg mellom førersetet og bakover, om det er vinduer bak på sidene, og hvordan speilene er stilt inn.
  • Blindsonen vil være på samme sted for sjåføren hele tiden ved kjøring rett fram. Det er derfor farlig å oppholde seg på samme sted i lengre tid ved siden av en bil. Du kan faktisk sykle i blindsonen uten å vite det.
  • Svinger bilen til høyre, vil blindsonen bli større, og endre retning. I vidvinkelspeilet vil dessuten avstanden til evt. syklister se mye lenger ut enn den egentlig er.

Kilde: Statens vegvesen

Homlund er heller ikke ukjent med nestenulykker som sjåfør av en stor bil.

– Jeg kjørte på en liten vei i Oslo da jeg så i øyekroken at det kom en unge kjørende på et akebrett fra et husområde. Jeg kjørte heldigvis bare i 30 km/t, så jeg fikk stanset raskt. Akebrettet forsvant under bilen med ungen oppå og kom ut på andre siden. Heldigvis gikk det bra, forteller han.

– Jeg ville aldri fått skylden for det, men det ville ødelagt meg for livet hvis jeg hadde kjørt over den ungen, legger han til.

LES OGSÅ: Yrkessjåfør: - Slik hjelper du oss i trafikken

Vanskelig med syklister

VIDEOKAMERA: Lastebilen til Jens Pettersen er utstyrt med ekstra speil og videokamera, men det er mange lastebiler som kjører rundt, og som ikke er like bra utstyrt.

VIDEOKAMERA: Lastebilen til Jens Pettersen er utstyrt med ekstra speil og videokamera, men det er mange lastebiler som kjører rundt, og som ikke er like bra utstyrt. Foto:

I tillegg til fotgjengere og personbiler, er også syklister en utfordring for sjåfører av store kjøretøy. Ifølge Statens vegvesen skjer to av ti dødsulykker på sykkel i bilens sone. Homlund forteller at mange syklister ikke viser forståelse for blindsoner i trafikken.

– Jeg skjønner ikke at syklister ikke er mer forsiktige. En lastebilsjåfør lever videre mens syklisten kan dø i møte med lastebilen, sier Homlund, og fortsetter:

– De sykler på rødt, på fortauet og ut i veien, og det er vanskelig å få oversikt over hvor de til enhver tid befinner seg. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle syklister, men mange, legger han til.

LES OGSÅ: Advarer syklister om farlig Høvik-trafikk

– Imponert

På Levre skole fikk de to lastebilsjåførene akkurat den oppmerksomheten de ønsket seg fra barna.

– Jeg er imponert over hvor oppmerksomme de er. De har sittet lydhøre og stille og rolig mens vi fortalte, sier Pettersen.

Det lover godt for fremtiden når disse skal sette seg på sykkelen, bak rattet i en bil, eller bare som fotgjengere.

Artikkeltags