Hard jobb med dieselskandalen

DIESELFIKS: Noen av motorene trenger en mekanisk del i tillegg til ny programvare.

DIESELFIKS: Noen av motorene trenger en mekanisk del i tillegg til ny programvare. Foto:

Av

Den norske Volkswagen-importøren sier de er i rute med den gigantiske tilbakekallingen av biler ned jukseprogramvare.

DEL

Høsten 2015 eksploderte dieselskandalen som rammet Volkswagen-konsernet. Det viste seg at en rekke av selskapets motorer var utstyrt med programvare som skulle lure de offisielle utslippsmålingene. 

Omfanget var enormt, på verdensbasis gjaldt dette 11 millioner biler. Rundt 150.000 av dem var solgt i Norge. Gjennom hele 2016 har den norske organisasjonen jobbet med å rettet opp i feilene.

På et møte like før jul gjorde Ulf Tore Hekneby, direktør for Volkswagen hos den norske importøren, opp status for oppfølgingen i Norge.

ETTER PLANEN: Ulf Tore Hekneby sier at kundene har reagert på en positiv måte.

ETTER PLANEN: Ulf Tore Hekneby sier at kundene har reagert på en positiv måte. Foto:

– Vi kjente tidlig til hvilke biler som var omfattet, og at de var helt trygge og kunne brukes som vanlig, sa han, og fortalte videre at de raskt fikk opp et team som jobbet med å lage et system for hele tilbakekallingen. Det skal ha vært forsinkelser i starten, men Hekneby sa at de stor grad har holdt leveranseplanen som var utarbeidet fra fabrikken.

Det var litt forskjellige løsninger avhengig av motortype. For mange var det nok med ny programvare, mens noen i tillegg trengte en ny del for styring av luft til motoren. I Norge skal Volkswagen nå ha ordnet ny software til 99.000 biler, mens 37.000 biler er oppgradert.

LES MER:

Har aldri solgt flere biler i Asker og Bærum

Lokale bileiere blir kontaktet 

Historisk godt salg

– Vi er nå godt i gang med oppgraderingene og kaller inn kundene så snart programvare for de enkelte bilmodellene er klare. Vi er svært takknemlige for de gode tilbakemeldingene kundene har gitt etter oppgraderingen, og vi takker våre dyktige forhandlere for innsatsen.

I det han kaller «første oppgraderingsbølge» skal reparasjonsgraden ligge på mellom 80 og 90 prosent. Det vil si at de aller fleste som har en berørt bil, leverer den til reparasjon. 

– Resultatene så langt viser at kundene reagerer positivt på invitasjonen, og ønsker å gjennomføre oppgraderingen. Svært lite støy fra markedet tyder på at kundene våre er fornøyd med måten de håndteres på, sa Hekneby.

På samme pressemøte sa Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Volkswagen, at 2016 så ut til å bli historisk godt når det gjelder Harald A. Møllers salg i Norge. Hvilket tyder på at dieselskandalen neppe har påvirket det norske markedet for Volkswagen, og heller ikke de andre berørte merkene, Audi og Skoda.

Artikkeltags