Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken, eier folk i Asker og Bærum til sammen 153.333 kjøretøy.

91.331 drives av dieselmotor. diesel. Det vil si 59,6 prosent.

I flere år har Oslo-politikere kjempet for få mulighet til å nedlegge forbud mot dieselbiler i Oslo sentrum på dager med kraftig luftforurensing.

Synkende andel

Bystyret i Oslo får endelig støtte av et flertall på Stortinget. Endringene kan gjelde allerede fra neste vinter.

– Dette er ikke første gang denne trusselen kommer, men jeg stiller meg undrende til om det vil bli gjennomført, sier administrerende direktør Jan Lie Amundsen, i Toyota Asker og Bærum.

– Dette er en skrue regjeringen har skrudd på en god stund, og jeg mener at dette forslaget egentlig bare innebærer at de vrir skruen litt mer til.

Han og flere andre lokale biltopper forteller om en synkende andel solgte dieselbiler – en trend som har vart de siste årene. Nå er det hybridbilene som står for store deler av nybilsalget hos de ulike forhandlerne.

– Vi ser ikke for oss å måtte dumpe prisene på bruktbiler med diesel. En stor del av vårt bruktmarked er nemlig nasjonalt og går via finn.no., sier Amundsen.

LES OGSÅ: – Dieselnekt er politisk Berlinmur

Ingen retning

Administrerende direktør Bjørn Erik Tangen hos Møller i Asker og Bærum lurer på hvor gjennomtenkt et forbud mot dieseldrevne biler i Oslo er:

– Om det kommer en hybridbil med stor elmotor og diesel kjørende, hvem skal kontrollere at bilen går på strøm og ikke diesel?

– Regjeringen har ikke bevist at de har én bestemt retning i bilpolitikken, sier Møller-sjefen og legger til at de har få biler på lager fordi «alt er veldig uforutsigbart».

Daglig leder Are Lorentz hos MotorForum Asker og Bærum, forteller om fortsatt etterspørsel etter brukte dieselbiler, men tror bystyrets utspill kan skape usikkerhet.

– Nå har hybridbilene tatt over mye av nybilsalget. I fjor sto hybrid for en tredel av det totale salget vårt, forteller Lorentz.

LES OGSÅ: Betenkt over bompenge-utspill fra Oslo Høyre

For få år siden skulle såkalte partikkelfiltre gjøre dieselbiler miljøvennlige.

– Partikkelfilter ga en økonomisk fordel for dem som kjøpte dieselbil. Nå vet man mer enn da belønningen for partikkelfilter ble innført. sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.